Je kolem islámu opravdu všechno špatně?
Několik poznámek na téma současné uprchlické krize ve světle atentátů v Paříži.
Vážený pane profesore,
přečetl jsem Váš příspěvek Islám do Evropy skutečně nepatří (RX 47/15). Chápu, že se po teroristických útocích objevil strach. Musím se přiznat, že ho mám taktéž. Ale mám také strach z extremismu. Uvádíte, že více než třetina muslimů souhlasila s útokem na Dvojčata. Alarmující číslo, nicméně by mě docela zajímalo, kolik lidí za nacistického Německa zvedalo pravici a kolik lidí později vstoupilo do komunistické strany a dali tím souhlas zvěrstvům, která se v těchto obdobích odehrávala? Ať Evropa udělá v současné době jakýkoliv krok, bude špatný. V Evropě se teroristické útoky dějí dlouho. Co nám tedy zbývá? Vyhnat muslimy? Zaručí nám to, že se již teror opakovat nebude? Nebo vyhlásíme válku celému islámu? Války snažící se zničit radikály trvají již desítky let. V pozemních operacích se Amerika ani Evropa už angažovat nechce, není divu. A i když se skutečně podaří zničit IS, zaručí nám to bezpečí od islamisticky orientovaných útoků? Je normální, že v den oslav svobody a demokracie 17. listopadu stojí lidé jako pan Konvička u řečnického pultu spolu s prezidentem? Se vší úctou, pane profesore, články typu Islám do Evropy nepatří tomuto jevu jedině pomáhají. I když chápu, že to nebylo Vaším záměrem. Koneckonců, naše civilizace taktéž má máslo na hlavě, například křesťanství na americký kontinent nepatří. Plně s Vámi souhlasím: je výhodnější se zbytečně bát nevinného než falešně důvěřovat zločinci. Hákový kříž a kladivo se srpem jsme zde již měli, zajímalo by mne, jaký symbol si zvolíme tentokrát. Myslíte, že můj strach je také pochopitelný a opodstatněný? Jan Tauchen
Odpovědi na Vaše otázky by zabraly mnoho stran, proto jen pár poznámek. Řeknu rovnou, že Vaše obavy sdílím, a proto dbám na to, abych se nedostával s extremisty do souvislostí. Na druhou stranu nemyslím, že by moje články extremistům jakkoli nahrávaly. Nahrává jim teror a radikální islám, nikoli realistické texty o něm. Budeme-li si cokoliv namlouvat a zavírat před absolutním zlem oči, špatně dopadneme. Zásadně odmítám argumenty „vítačů“, jež spadají do několika kategorií:
1. „Křesťané mají také máslo na hlavě.“
Takový argument nijak nezmenšuje absolutní nepřijatelnost jakéhokoli jiného zla.
Připomíná mi to jednu sestru, jež na moji výtku, že přepsala špatně medikaci, opáčila: „Ale vy jste zase za sebou nezavřel dveře.“ To, že někdo krade, neznamená, že s poukazem na to se má rezignovat na trestání ostatních zlodějů. Zlo je zlo a dobro je dobro. Tečka. Mimochodem z hlediska původních Indiánů křesťanství do Ameriky vskutku nepatřilo, i když nakonec přineslo pokrok. Chceme dopadnout jako oni, i když bychom o pokrok naopak přišli?
2. „Nejenom islamisté vraždí.“
No a co? Každý, kdo vraždí, je zločinec a má být potrestán. I islamisté. Teď se bavíme o nich. Až se budeme bavit o Breivikovi, také do toho nebudeme plést Rudé brigády. Vždyť to, že skoro celé Německo hajlovalo a milión Čechů byl v KSČ, je ostuda jak trám, a ne argument ospravedlňující sympatizanty jiného zla!
3. „Islámské radikály kritizují jedinci, kteří o islámu nic nevědí.“
Scestný argument. Aby někdo věděl, kde bylo za druhé světové války zlo, nemusel být ani germanistou, ani politologem, ani znalcem nacismu. Stačily mu nacistické skutky.
4. „IS nesouvisí s islámem.“
Nesmysl. Teroristé z islámského podhoubí řádí v různé míře už celá desetiletí. Jednou si říkali Černé září, Fatah, jindy Tálibán, al-Ká’ida, Hizballáh. Porážka pouze IS nevyřeší prakticky nic, přijdou jiní.
5. „Současná imigrační vlna s terorem v Paříži nesouvisí.“
Nesmysl. I kdybychom pominuli to, že dva z pařížských teroristů přišli coby „uprchlíci“ přes Řecko, arabská jména vraždících Francouzů a Belgičanů výmluvně naznačují, že jsou potomky předchozích „imigračních vln“, jimž Francie a Belgie poskytly nový domov a vzdělání. Ta současná vlna tedy zadělává na budoucí zlo o generaci dvě později.
Vyhánět muslimy z Evropy je ovšem nesmysl. Stačí trochu si je ohlídat a omezit jejich nekontrolovaný příval. Politická korektnost je cesta do pekel. Francouzi už to vědí.
Text vyšel původně v tištěném Reflexu č. 48/2015.