Deset křesťanských uprchlíků z Iráku se v těchto dnech zabydluje v rekreačním středisku Okrouhlík v Čížově u Jihlavy a začíná se základní výukou češtiny. Na snímku z 29. ledna je paní Samíra a překladatel a asistent výuky českého jazyka George Yako.

Deset křesťanských uprchlíků z Iráku se v těchto dnech zabydluje v rekreačním středisku Okrouhlík v Čížově u Jihlavy a začíná se základní výukou češtiny. Na snímku z 29. ledna je paní Samíra a překladatel a asistent výuky českého jazyka George Yako. Zdroj: ČTK/Pavlíček Luboš

První skupina křesťanů z Iráku je v Praze
Deset křesťanských uprchlíků z Iráku se v těchto dnech zabydluje v rekreačním středisku Okrouhlík v Čížově u Jihlavy a začíná se základní výukou češtiny. Na snímku z 29. ledna je paní Samíra a překladatel a asistent výuky českého jazyka George Yako.
2 Fotogalerie

Prima trestuhodně zkreslila výroky iráckých uprchlíků a poštvala proti nim nenávist

Lukáš Lhoťan

Před několika dny TV Prima odvysílala sérii reportáží na téma křesťanských uprchlíků a Nadačního fondu Generace 21. Tyto reportáže v české společnosti vyvolaly dojem, že křesťanští běženci z Iráku nabízenými byty pohrdají a jeden měli popsat dokonce jako kravín.

Nadační fond 21 a pan Georgis Batto, onen uprchlík, vyznění reportáže odmítli jako manipulativní, protože Prima zveřejnila pouze uprchlíkovu krátkou odpověď bez otázky, na niž odpovídal. Prima celou reportáž navíc umocnila tvrzením, že iráčtí uprchlíci jsou připraveni vrátit se do rodné vlasti, pokud jim nebudou nabídnuty lepší byty než ty v Jihlavě.

Příslušné státní orgány již obdržely množství stížností na tuto a následující reportáže TV Prima, která odmítla zveřejnit záznam celého rozhovoru a poskytla pouze krátký úryvek Battovy odpovědi.

Osobně mne v reportážích zaujaly jisté „detaily“, jež u části veřejnosti vytvořily dojem, že křesťané z Iráku nejsou uprchlíci, ale ekonomičtí migranti. Reportér Primy například komentuje značkové oblečení i dioptrické brýle a tablety v rukách dětí. To vše má svědčit o tom, že rodina Battových nepatřila v Iráku ještě před válkou mezi ty nejchudší.

Přestože by mě nikdy nenapadlo, že vlastnictví tabletu nebo údajného značkového oblečení je morálním zločinem, rozhodl jsem se o tom zjistit víc a otázal se Radima Fiedlera, který se o křesťany u Jihlavy stará. Dozvěděl jsem se, že tablety prý rodině daroval jeden Čech a čeští pracovníci jim do nich nainstalovali výukové programy češtiny. Po původu tzv. značkového oblečení jsem již nepátral, z vlastní zkušenosti vím, že Blízký východ je takovým zbožím za velmi lidové ceny proslaven.

Celá kauza má ovšem ještě jeden rozměr. Je jím projev lidové nenávisti. Když jsem pročítal diskusní příspěvky pod různými články na iDnes.cz, našel jsem spoustu „perel“. Například nějaký Jiří Hrbek píše:

„Zde se ukazuje, že o náboženství to není, protože všechno to jsou nějakým způsobem sekty. Je to prostě jiné etnikum, které se těžko bude začleňovat do evropského způsobu života. Pokud vysloví to, že se mu nelíbí bydlení a kvůli tomu se chce vracet do Iráku, tak se jedná čistě o ekonomické migranty.“

Nebo Majka Šumberová:

„Tohle má být představitel té slušnější části uprchlíků? No potěš koště. Když ani s těmihle se není možné domluvit, tak jak máme přistupovat k té problematické části? Místo vakcín proti chřipce nakoupí stát pro občany kalachy? … Tak vysokou životní úroveň, aby nám prachy držely zavřenou pusu jako Němcům, tady nemáme, spousta lidí žije od výplaty k výplatě a za ubytování, jaké dostaly tyhle přistěhovalecké rodiny, by byli vděční. Nic tady ještě neudělali, ale už jsou nespokojení, vyhrožují a dívají se na nás spatra. A to jsou tu dva týdny.“

Primácká reportáž ovšem nepodnítila pouze další vlnu nevole vůči uprchlíkům, ale i vůči křesťanům. Opět z iDnes.cz od Pavla Maliny:

„No jo, to jsou ti křesťané, jen natahovat ruku a očekávat palác s bazénem zdarma. Oni jsou všichni stejní a nepatří sem, tohle je země ateistů!!! Okamžitě vykopat všechny křesťany pryč z ČR.“¨

Přečetl jsem si množství různých diskusí na internetu i článků, jež byly ke kauze Prima versus křesťanští uprchlíci napsány, a mám z nich jasný a silný dojem, že problémem není pouze to, že tito uprchlíci přišli sem, ale i to, že jsou křesťané. Mnozí lidé nenávidí uprchlíky jen proto, že k nám přicházejí za bezpečím nebo proto, že pro ně nejsou dostatečně zchudlí, nebo proto, že jsou křesťany.

Projekt Nadačního fondu Generace 21 má pomoci necelým dvěma stovkám křesťanských uprchlíků a je z naprosté většiny financován ze soukromých zdrojů. Může to být velice důležitý pilotní projekt, jenž by ukázal, jak za pomoci církví, občanských sdružení a občanů s minimálními finančními náklady pro český stát pomoci křesťanským uprchlíkům v jejich případném začlenění do české společnosti.

Je ovšem otázkou, jestli se mnozí vzdělaní křesťanští uprchlíci kvůli vlně nevole rozpoutané zjevně neobjektivní reportáží Primy raději ČR nevyhnou. Ve výsledku pak mnozí z oněch diskutujících dost možná docílí toho, že do ČR budou chtít přicházet jen muslimští či méně vzdělaní uprchlíci. Odpůrci přijetí křesťanských uprchlíků by si tak skrze Primou rozpoutanou hysterii vstřelili gól do vlastní branky.