Lexus RX450h řízený Googlem.

Lexus RX450h řízený Googlem. Zdroj: Google

Google napřed používal Toyotu Prius
Toyota Prius bez řidiče
Google už používá vlastní vozítko.
Ligier EZ-10
Heathrow, pátý terminál: autobusy nahradila automatická vozítka v oplocené trase.
6 Fotogalerie

Samořídící auta a právníci bez práce. Najdou spásu v alkoholu?

Ondřej Preuss

Samořídící auta už burácí, nebo spíš tiše bzučí na obzoru. Tradiční automobilky jako Volvo nebo Renault do jejich výzkumu investují miliardy. Všichni je očekávají s nadšením, snad kromě právníků, kteří se specializují na náhradu škody. Proč?

V České republice se stane přibližně 3500 automobilových nehod ročně. V jejich důsledku zahyne kolem 600 lidí a škody se pohybují v řádech miliard korun. To se však nástupem automatických aut dramaticky změní.

Řidiči se změní v pasažéry

Za prvé bude podle dostupných studií postupně nehod ubývat, a to o desítky procent. Související škody se pak zmenší ještě výrazněji. Jiné studie sice předpokládají určité “dětské nemoci” autopilotů obtížně reagující na smíšený provoz s běžnými vozidly, to ale patrně nebude trvat dlouho.

Zadruhé - za škody nebude odpovědný člověk, ale stroj. Ředitel automobilky Volvo nedávno veřejně potvrdil, že jeho společnost je připravena převzít odpovědnost za rozhodnutí autopilota plně na sebe.

To vše tedy povede k méně škodním událostem a zejména méně pojistným či jiným sporům. Dnes platí, že přes 90 % škodních událostí zaviní řidič vozidla, který pak často potřebuje právní pomoc. I to bude rázem jinak. Automobilky budou mít svá pojišťovací oddělení a běžný majitel vozu bude vlastně jen pasažér. A pasažér většinou advokáta nepotřebuje.

Zabít řidiče, nebo chodce?

Útěchou pro specialisty na vymáhání náhrady škody a morálního zadostiučinění tak můžou být jiné, nové problémy, které samořídící auta přinesou. Odhaduje se, že stoupne například spotřeba alkoholu, protože v tomto směru už nebudou žádná omezení. Nezřízená konzumace opojných moků pak vždy v historii vedla k nárůstu poptávky po právních službách.

Zavedení autopilotů má pak i jeden filozoficko-právní problém, který s výše uvedeným souvisí. Autopilot bude muset být naprogramován tak, aby škodám předcházel, zejména aby chránil lidské životy. Co když se ale vůz octne v situaci, kdy bude ohrožen jak život pasažéra, tak životy na ulici? Koho má obětovat? Představte si například, že jedete svým samořízeným vozem a pohodlně si užíváte četbu oblíbeného autora. Nemusíte na nic dávat pozor, o ničem nerozhodujete. Znenadání na silnici padne strom. Váš vůz by měl vybočit, aby vás zachránil. Na vedlejší louce ale pochoduje skautský oddíl, a tak se vůz „zatvrdí“ a jede dál. Chrání deset mladých životů oproti tomu vašemu (viz deprimovaný Will Smith ve filmu Já, robot, jehož právě robot zachránil na úkor malého dítěte...).

Nejen marketingoví experti se obávají faktu, že vůz bude naprogramován tak, aby zabil svého klienta, pokud tím zachrání více životů kolemjdoucích. Možná by tak člověk instinktivně jednal také, ale byla by to jeho volba. Z právního hlediska je tedy na stole mnoho a mnoho nedořešených otázek.

Autor je právník a provozovatel vebu dostupnyadvokat.cz.