Střet zájmů a kampaní: ČSSD je Antibabiš. Nebo spíš podrazák?
„Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Toto heslo, vyvedené v oranžových barvách, začalo včera vyskakovat na čtenáře mnohých novin, automobilisty, uživatele Twitteru a samozřejmě i návštěvníky www.cssd.cz. Budou krajské a senátní volby a sociální demokracie začíná kout železo, které je zrovna celkem žhavé, ač do voleb ještě zbývá dost času. Důležitější a lákavější než program ČSSD je strefování do Babiše a hádky ve vládní koalici.
Sociálně demokratický štáb vše spustil v poměrně příhodné době. Na vykradenou e-mailovou schránku Bohuslava Sobotky už se zapomnělo, zatímco Andrej Babiš čelí potížím na různých frontách: Čapí hnízdo, mýtné, čistky ve vedení Státní pokladny Centra sdílených služeb (má připravovat elektronické evidence tržeb)… to abychom zmínili jen aktuální týden.
Spouštěčem se stal pozměňovací návrh k zákonu o veřejných zakázkách, a to z řad opozice, od Martina Plíška (TOP 09). Navrhl, aby ministři nesměli být ovládajícími vlastníky firem a do výběrových řízení státu a jeho organizací by nesměly firmy, které minimálně z deseti procent vlastní člen vlády.
„Je to škoda, že stát není řízen jako firma, protože pokud by byl stát řízen jako firma, tak by určitě nevěnoval panu Bakalovi 40 000 bytů zadarmo,“ kontroval první místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek. „Rozumím, že to je nepřímo ironizující heslo proti mně. Ale mně to nevadí. Lidé, kteří to propagují, netuší, co je to firma, protože nikdy nebyli v reálném životě a vždycky žili na úkor státu a mohli se zadlužovat,“ dodal jednoduše Babiš.
A tak se na webu ČSSD hned nahoře dnes objevilo Vyjádření Michala Haška k výrokům A. Babiše na adresu ČSSD: „ČSSD dodržuje koaliční smlouvu a postupuje podle ní při prosazování dohodnutých koaličních priorit. To, že se vymezujeme proti pojetí státu jako firmy, není podraz na A. Babiše ani na jeho ANO. Větu ‚ČR se stává dnem podpisu koaliční smlouvy firmou (součástí skupiny Agrofert)‘ nenajdete v koaliční smlouvě ČSSD, KDU-ČSL a ANO po volbách do PSP v roce 2013 a doufám, že ji nezažijeme ani v budoucnu.“
Jinak samozřejmě všichni doufají, že se koaliční partneři přes rozpory přenesou, protože vláda funguje pěkně a nikdo ji pokládat nehodlá. Jak shrnuje šéflidovec Pavel Bělobrádek: „Volební marketing je volební marketing a to k tomu patří.“