Odpověď Taberymu z Respektu: Za napadání muslimů odpovědný jsem. A Vy za znásilňování?
Nemám ve zvyku se obouvat do kolegů novinářů, ale pokud jsem vyzván k polemice, samozřejmě polemizuji. Takže když jsem dostal dopis od šéfredaktora Respektu Erika Taberyho, dal jsem si na odpovědi velmi záležet. Zde naši korespondenci máte, možná vás zaujme.
Klikal jsem si ve zprávách na Facebooku a najednou jsem si všiml, že mi menu nabízí možnost „Filtrované“. I klikl jsem, a zjistil, že mi Facebook „filtruje“ a schovává vzkazy od lidí, které nemám v přátelích. Třeba asi dva měsíce starý vzkaz Erika Taberyho, kterému se tímto omlouvám za opožděnou odpověď.
Napsal mi:
„Mám na Vás dotaz. Je to už nějaký čas, co jsem si od Vás přečetl příspěvek, že jste zvědavý, až tu někomu ublíží nějaký uprchlík, jestli budou ti, kteří uprchlíky neodmítají, cítit zodpovědnost. Přišlo mi to přes míru, ale budiž. Nedávno jste publikoval text o tom, že by dobrovolnice měly sloužit jako sexuální otrokyně uprchlíkům. Hodně lidí to sdílelo a v mnoha debatách Vaši fanoušci psali, že by měla jet hlavně ta Zahradníčková. A pak už to jelo: výhrůžky apod. Takže moje otázka zní: Cítíte zodpovědnost za pobodání jejího přítele? Ano, nevíme, kdo a proč útočil, ale ptám se v duchu, v jakém jste kdysi onu otázku pokládal Vy. Díky“
S odpovědí jsem si dal záležet:
Především prosím omluvte zpoždění odpovědi vysvětlené výše. Za druhé - přečtěte si prosím ještě jednou můj sarkastický text o sexuální pomoci migrantům. Nepíšu v něm o sexuálním zotročování našich děvčat, ale o tom, že by se měly stát sexuálními dobrovolnicemi. Otrokyně souloží z donucení a je to na ní křivda, dobrovolnice souloží z přesvědčení a je to pro ni poslání. Proto výzva k takovému dobrovolnictví není nic špatného či dehonestujícího, mnohé naše dívky by svá bělostná těla položily na oltář multikulturalismu s radostí. Ale to jen na okraj. Důležité - a na rozdíl od tohoto odstavce vážně míněné - je následující:
Jsem si plně vědom své metafyzické viny za napadení muslimského přítele paní Zahradníčkové, a stydím se za ně, jsem si vědom metafyzické viny za Konvičku volajícího po plynování imigrantů a stydím se za ně. Jsem samozřejmě metafyzicky spoluodpovědný za všechny tyhle projevy, protože dostatečně hloupý jedinec může mé texty a averzi k islámu a islamismu chápat jako návod k násilí.
„Jestliže jsem neučinil všechno, co jsem mohl, abych jim zabránil, jsem spoluvinen," psal Jaspers. Měřítkem takové viny pro něj byl Bůh (on věřil na nějakou entitu, která nám měří) a pro mne vlastní srdce.
Takže ano, vždycky když dojde k nějakému násilí na lidech, o kterých píšu negativně, jistý metafyzický podíl viny nesu a cítím. A nejen, když píšu o islámu. Svým vysoce kritickým článkem na adresu Kliniky poté, co byla napadena neonacisty, jsem jistě těm náckům udělal radost a také za to nesu metafyzickou vinu. Ale metafyzickou vinu nese každý, kdo vyslovuje nějaké názory. Jsou-li zneužity či překrouceny směrem ke zlu, tak i když to tak autor nemyslel, zrnko metafyzické viny na něm ulpí.
Nietzche je také pošpiněn Hitlerem a nese za něj vinu, byť nacisté toho filosofa zneužili až dávno po jeho smrti. Takže ano - jsem vinen. A metafyzicky jsem vinen i za každého nezletilce, který se zblázní po marihuaně, přestože jsem stokrát napsal, že mladiství nemají hulit. Přesto prostě nelze okecat, že jsem věnoval konopí mimořádnou pozornost. Spoluvytvořil jsem - publikováním pravdivých údajů - tolerantní společenské postoje k marihuaně a kdyby se o trávě mluvilo méně, tak by se možná ten jeden konkrétní kluk k marihuaně vůbec nedostal, či se o ní nedozvěděl. Třeba. Přesto nemůžu zrnko metafyzické viny popřít i za něj. Tolik za mne.
A teď mi prosím řekněte: Uvědomujete si vy sluníčkáři alespoň tu špetku viny, kterou si připouštím já? Jste Vy a redaktoři Vámi řízeného listu sebektiričtí a s náhledem alespoň jako feťák Doležal? Uvědomujete si, jakou vinu nesete Vy a všichni příznivci politiky vítání?
Vytvořili jste - Vy a váš list - takovou atmosféru ve společnosti, že je potřeba vítat islámské migranty bez ohledu na to, jestli jde o uprchlíky nebo ekonomické migranty. Že mají právo sem přijít a sdílet prostor, který obýváme my. A oni přišli a začali ho sdílet po svém. Ale konkrétně:
Cítíte se zodpovědný za novoroční znásilňování v Kolíně nad Rýnem a dalších západoevropckých městech? Cítíte se zodpovědný za letité tutlání sexuálního násilí migrantů ve Švédsku? Cítíte se zodpovědný za sexuální násilí na ženách a dětech v uprchlických táborech? Cítíte se zodpovědný, že největší utečenecký tábor v Mnichově tam pracující sociální pracovníci označují jako největší bordel ve městě, kde sex s uprchlicí stojí deset euro?
A cítíte se spoluzodpovědný za podzimní teroristické útoky ve Francii, kdy pachatelé přišli s vlnou uprchlíků, kterých se Vy i celý Váš list zastáváte? Vidíte na svých rukách krev obětí teroru? Těším se, že odpovíte stejně upřímně, jako jsem to udělal já.
V úctě jxd