Andrej Babiš musí věřit, že bude líp.

Andrej Babiš musí věřit, že bude líp. Zdroj: anobudelip.cz

Červnové preference.
Makáme! Ehm ...
Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
Bohuslav Sobotka
Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka ve Sněmovně
6 Fotogalerie

Nové volební preference: Začal Andrejův pád?

Jiří X. Doležal

Červnový průzkum CVVM ukázal nepřekvapující, ale mnoha spoluobčany vymodlenou změnu. Anofert již není voliči nejpreferovanější stranou. Začal Babišův ústup ze slávy?

Došlo ke zcela zásadní a mnohými očekávané, ale přesto radostné události: politická divize koncernu Agrofert, hnutí ANO, ztratila vedoucí pozici ve volebních modelech. Je to od února 2014 poprvé, co má ANO méně sympatizantů než ČSSD. V červnu letošního roku získává ČSSD o procentní bod více než ANO - poměr je 24,5 procenta versus 23,5 procenta. Je to vůbec nejnižší popularita od listopadu 2013. Zdá se, že pád velkého Andreje potichu přichází.

Důvod tohoto poklesu je jednoduchý - i ti méně bystří spoluobčané, kteří Andrejovi naivně a prostoduše věřili, že není žádný politik a už si nahospodařil dost, v palbě faktů z reality svou víru ztrácejí. Problémem protestních vůdcovských hnutí typu ANO je, že značná část jeho voličů je volí z jakési zamilovanosti, fascinace ať už osobou vůdce, nebo promazaným mechanismem strany (který nesporně ANO má). Většina voličů nevolila ANO kvůli jejich programu (ten ostatně nehrál v kampani žádnou roli, kampaň byla o tom, že to „prostě zařídí“), ale kvůli charismatu nového politika s aurou superúspěšného obchodníka. Ze zamilovanosti do Babiše.

Pokud volíte podle programu stran a strana ten program nezačne úprkem opouštět, máte poměrně malou pravděpodobnost, že vás vaše minulé volební preference naštvou a že se najednou dostanete do pozice zhrzené milenky. Zhrzené, zklamané a definitivně ztracené nějakým činem či slovy milence. Pokud však ze zamilovanosti do Babiše volíte Anofert, jste teď v opravdu nezáviděníhodné pozici: Váš milovaný vás zklamal!

Po několika causách, které kolem Babiše v posledních měsících propukly, je stále těžší do něj být zamilovaný. Agrotec. Čapí hnízdo. A nakonec, jako rána z nemilosti, Babišova nijak nevysvětlitelná a nevysvětlená kampaň za Šlachtu a jeho státní zástupce. Lidové noviny jako stranický tisk holdingu odvedly dobrou práci, už ani dítě nemůže pochybovat, že Šlachta je Babišův člověk a že na něm Babišovi extremně záleží. Ale sakra proč?

Tohle všechno dohromady zahájilo erozi voličské přízně, protože celá řada voličů, co se dosud s Babišem identifikovali, najednou cítí zklamání, zradu a zhrzenost. Prostě - opak zamilovanosti a lásky. Takže od něj začínají odcházet takovým tempem, jaké nemělo v krátkých dějinách hnutí ANO dosud obdoby. Myslím, že jde o trend, že se tahle eroze nezastaví a že Babišova křivka popularity pojede směrem k nule. Zdá se, že si i ti nejnaivnější voliči už uvědomili, co je pan velkouzenář vlastně zač.