Zbyněk Stanjura: Pro výběr mýta je nutné změnit legislativu
Více než dva roky upozorňujeme vládu na závažné problémy s výběrem mýta od roku 2017. Již několik měsíců je jasné, že se současná vláda kvůli nečinnosti na ministerstvu dopravy dostala do situace, kdy od ledna příštího roku nebude schopna legálně vybírat mýto
Za třicet měsíců ministři dopravy za hnutí ANO nevyhlásili otevřené výběrové řízení na nového poskytovatele mýtného systému a ani se nepokusili hledat alternativu k firmě Kapsch. Místo toho jsme opakovaně slyšeli, že mýto není problém, že otevřená soutěž bude, dokonce dvě nebo tři. Vládou byly schvalovány nové a nové termíny soutěží, nová a nová řešení… Výsledkem je snaha ministra Dana Ťoka dát zakázku za více než sedm miliard z ruky, bez soutěže.
Argumenty ministra, že nikdo jiný není schopen mýto vybírat, nejsou pravdivé. Několik konkurenčních firem předložilo řadu nabídek a alternativních technologií. Tyto firmy deklarovaly, že pro úspěšný výběr mýta nepotřebují součinnost se stávajícím provozovatelem. Tu bychom potřebovali, pokud bychom chtěli využít pouze stávající technologii. Nikdo však Dana Ťoka nenutil využít mýtné brány v případě, že se jiná varianta ukáže jako ekonomicky výhodnější. Ministr Ťok ale uvízl v kruhu, který si sám namaloval, a uvěřil, že z něj nevede cesta.
V současné době existuje jediná možnost, jak legálně vybrat provozovatele systému a mýto vybírat. A to změnit legislativu. Je to řešení nestandardní a krkolomné, ale k odvrácení miliardových škod nezbytné.
V lednu letošního roku jsme přesně toto řešení vládě navrhli. S kolegy z opozice jsme svolali mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny k mýtu. Provedli jsme přesnou analýzu stavu přípravy výběru mýta po roce 2016, navrhli krizové řízení projektu, vznik pracovní skupiny se zastoupením všech parlamentních stran a odborníků na mýto a dopravu a potřebnou změnu legislativy. Tyto naše návrhy ministr dopravy a vláda jako celek odmítli.
Neschopnost této vlády se však ukázala v plné síle. Žádné mediální aktivity a výmluvy na předcházející vlády nemohou zakrýt její selhání. Jako opozice znovu nabízíme pomocnou ruku, aby byl v příštím roce dostatek peněz na stavbu silnic a dálnic. Doufejme jen, že kvůli špatně vyjednané EIA je budeme schopni využít.
Zbyněk Stanjura je předsedou poslaneckého klubu ODS a bývalým ministrem dopravy