Andrej Babiš je neúnavný daňový čaroděj. Opije voliče levnějším pivem?
Ministr financí Andrej Babiš tuto středu na koaliční radě opět navrhne snížení daně z přidané hodnoty na čepované pivo. Opráší tak svůj nápad z ledna letošního roku. Jen s tím rozdílem, že tehdy navrhoval snížit tuto daň z 22 na 10 procent, zatímco ve středu navrhne daňovou sazbu 15 procent. Snížení daně má být „odměnou“ pro hospody za vyšší náklady v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb.
V minulosti se vždy s nadsázkou říkalo, že která vláda zdraží pivo, ta padne. Babiš chce jít cestou opačnou a pivo zlevnit. Je jasné, že se mu to nepovede, protože i kdyby - čistě teoreticky – došlo k přesunutí čepovaného piva do nižší daňové sazby, většina hospodských by si zvýšila zisk a štamgastům by řekla, že za to málo, co jim zůstalo navíc, koupili na záchod nové obrázky nad umyvadlo, lepší toaleťák a ručníky už mění čtyřikrát týdně. Státnímu rozpočtu by vypadly desítky milionů korun příjmů, protože piva by se kvůli nezlevnění více nevypilo.
Návrh na snížení DPH na čepované pivo je samozřejmě ze strany šéfa ANO předvolební výkřik. Dokáže si dobře spočítat, že to je chytlavé téma, které se bude v lokálech propírat a že když jeho návrh z nejrůznějšího důvodu neprojde, bude to moct svést na partnery ve vládě nebo na pravicovou opozici. A navíc, třeba se nějaký přichmelený volič taky lapne, že. Vedle toho je potřeba něčím osladit ten bič v podobě pokladen evidujících tržby.
Jen mně trochu uniká důvod toho, proč na začátku ledna Babiš sliboval sazbu 10 procent a nyní už 15 procent (proč ne 12 a nebo třeba 8 procent?) Možná tak činí na základě průběžných čísel o výnosu spotřební daně z piva. Když vládní koalice letos v březnu debatu o snížení DPH z čepovaného piva odložila, udělala tak právě proto, že si chtěla počkat na letošní celoroční výsledky výběru DPH. Ty však budou až na začátku ledna příštího roku. Ale to je přeci až tři měsíce po volbách a v tu dobu už budou krajské koalice upečeny.
Levnější pivo v hospodě (na rozdíl od evidence tržeb) určitě není téma letošních voleb. Bavíme se tu totiž – ale opravdu jen čistě hypoteticky - o desítkách haléřů z jednoho půllitru a na to se snad nikdo utáhnout nedá. Na druhou stranu v české předvolební kampani je možné všechno a někdo se nakonec do těch křesel přece jen dostane. A však mnohdy na to, co před nedávnem sliboval, po volbách hned jaksi zapomene.