Jardo, Michale, Franto... Evropská poslankyně píše kamioňákům, proč jim mzdy nemůže zvýšit směrnice
Západní státy v Bruselu tlačí novou směrnici, pomocí které se chtějí zbavit firem z „východních“ států. Firmy by svým zaměstnancům vyslaným na práci na západ musely dorovnat mzdu na úroveň, kterou mají místní pracovníci. Ve skutečnosti by ale naše firmy přišly o zakázky a pracovníci by se vyšších mezd stejně nedočkali. Minulý týden se ze směrnice podařilo vyřadit mezinárodní dopravu, a tedy řidiče kamionu. Velký podíl na tom měla europoslankyně Martina Dlabajová (ANO). Ta se teď naštvaným kamioňákům snaží situaci vysvětlit.
Když jsem 1. března 2018 uléhala ke spánku, netušila jsem, jakou vlnu rozhořčení ve vás na druhý den ráno vyvolám. Byly dvě hodiny v noci a za sebou jsem měla devítihodinové jednání, které se završilo dohodou o tom, jak bude vypadat budoucnost zaměstnanců, kteří jsou na práci vysílání do zahraničí, budoucnost českého dělníka na zakázce v Belgii, českého inženýra ve Francii i českého řidiče kamionu při cestě do ciziny.
Spolu s kolegy z evropských institucí se nám podařilo konečně po dvou letech dosáhnout prozatímní dohody o tom, jak nastavit nová pravidla pro vysílání pracovníků. Šlo o směrnici, která razí často proklamovanou zásadu uplatňovat ve stejné zemi stejnou mzdu za stejnou práci.
Proč je směrnice špatně
S touto zásadou mám od začátku problém, protože může ve finále přerůst v likvidaci vašich zaměstnavatelů. Nejen že totiž nedosáhnete vyšší mzdy, ale přijdete o práci. Možná máte pocit, že jsem se zbláznila. Ale ten katastrofický konec není tak úplně nereálný. To je to, co vidím já, ale co přes své rozhořčení asi nevidíte vy.
Mohlo by se stát, že čeští dopravci totiž nová pravidla neustojí a nebudou schopni konkurovat zahraničním dopravcům. Proč by si někdo v zahraničí najímal české firmy se složitou administrativou, když by jim zaplatil stejně jako kterékoliv jiné firmě doma?
Nesmyslná složitost směrnice
Rozhodnutí o vyjmutí dopravy z nové směrnice neznamená, že se můžete rozloučit s vidinou platového přilepšení. My samozřejmě nyní budeme pracovat na spravedlivém nastavení nových pravidel pro řidiče, ale v rámci speciální úpravy, která bude odpovídat reálné situaci na trhu a potřebám odvětví dopravy.
Zaměstnání řidiče kamionu nelze srovnávat s dělníkem na stavbě. Nebo se mýlím? Dívám se na to z čistě praktického hlediska, protože jako řidiči mezinárodní dopravy vjedete každých pár hodin do jiné země a je přece nemyslitelné, abyste měli na jedné výplatní pásce hned několik hodinových sazeb určených zeměmi, kterými právě projíždíte: přesně tak, jak to požaduje směrnice.
Pokud mi dáte návod na to, jak to kontrolovat a složitě počítat, ráda si jej vyslechnu. A jak by k tomu třeba přišel váš kolega, který namísto do Německa vyváží zboží do Polska, kde je mzdová hladina zase nižší? Kde by pak byla ona „sociální spravedlnost“? Proto jsem přesvědčená o tom, že je zapotřebí celý systém nějak zjednodušit a sjednotit, ne jej ještě více komplikovat.
Vyšší mzdy
Často se mě ptáte, proč vám nechci dopřát lepší platy. Věřte mi, že já vám lepší mzdy rozhodně přeju. Ale ty je třeba vyjednávat doma, u svého zaměstnavatele, ne je uměle srovnávat nějakou evropskou směrnicí.
O výši mezd řidičů mám samozřejmě představu, a to hlavně díky vám, kteří se mi se svými pracovními podmínkami svěřujete, ať už po telefonu, přes e-mail nebo sociální sítě. Největším problémem je složkové nastavení české mzdy.
Sami uvádíte, že vám zaměstnavatel zpravidla zaplatí minimální mzdu a zbytek nažene na dietách s bonusy, které už jsou vám ale málo platné v případě nemoci nebo pro výpočet vašeho důchodu. I vy tohle uvádíte jako jeden z hlavních důvodů vaší nespokojenosti se mzdou, avšak věřte mi, že jsem mluvila i s několika vašimi kolegy, kteří takovéto nastavení vítají z nejrůznějších osobních důvodů.
Jestli je třeba systém odměňování nastavit lépe, opakuji, musíme začít doma. To nám nezaručí evropské směrnice, které prosazují západní státy ze zištných důvodů, aby ochránily trhy svých zemí před konkurencí.
Řešení je jinde
Vážení pánové, jsem si vědoma toho, že problematika směrnice je hodně složitá a česká média nám s vysvětlením podstaty celého problému moc nepomáhají. Musíme najít řešení, které zajistí jak sociální ochranu řidičů, tak i zachování konkurenceschopnosti našich dopravců bez nadměrné finanční a administrativní zátěže.
Mým cílem je nalézt tu správnou rovnováhu. Svobodu volného pohybu a poskytování služeb v Evropě bychom si neměli nechat vzít. Moc vám všem děkuji za zpětnou vazbu, vaše připomínky, kritiku, nápady a hlavně cenná data a situace z praxe, protože právě ty potřebuji ke své odborné argumentaci při vyjednáváních.
Proto vás prosím, pište mi nebo volejte dál. Když to prospěje věci, jsem ochotna s vámi diskutovat i na sedadle spolujezdce. Cestu po Evropě máme společnou.
Autorka je europoslankyně za ANO, je stínovou zpravodajkou směrnice o vysílání pracovníků a zpravodajka stanoviska výboru pro zaměstnanost a sociální věci k vysílání řidičů v silniční dopravě.