MMF se bojí kryptoměn, Google na ně zakáže reklamu. Je to hloupé, nebo spíš směšné?
Ve středu ráno se cena bitcoinu dostala pod 9000 dolarů, ve čtvrtek ráno pod 8000. Cena mimo jiné patrně reagovala na blog šéfky Mezinárodního měnového fondu Christine Lagardeové a také na oznámení Googlu, že na kryptoměny od června zakáže reklamu.
Lagardeová na svém blogu v úterý varovala před tím, že kryptoměny jsou decentralizované a nepotřebují centrální banku, což jim dává anonymitu podobnou, jakou mají hotovostní transakce. Také proto se podle Lagardeové mohou kryptoměny stát hlavním prostředkem pro praní špinavých peněz.
Své tvrzení dokládá případy, kdy se kryptoměnami platilo za zbraně či drogy.
Druhým nebezpečím, které kryptoměny podle Lagardeové přinášejí, je ohrožení finanční stability. Z těchto důvodů je prý potřeba chránit spotřebitele. Ochrana spotřebitele je dle šéfky fondu také důvodem mnoha dalších regulací a opatření, které umožní sledovat všechno a všude, aby náhodou spotřebitel nebyl poškozen.
Google, Facebook a reklamy
Další špatnou zprávou pro kryptoměny bylo středeční oznámení Googlu, že na ně zakáže reklamy. Následuje tak Facebook, který podobný krok oznámil v lednu. Nové restrikce Googlu by se měly týkat i Youtube, firma ale nezveřejnila podrobnosti o důvodech tohoto kroku.
V případě Facebooku to má poněkud komické dopady. Firma samozřejmě není schopná posuzovat inzeráty jednotlivě, takže to dělají stroje. Lidé to začali obcházet tím, že například ve slově bitcoin nahradí písmeno „o“ číslicí „0“ a napíšou Bitc0in.
Bitcoin s výkyvy kurzu nekončí. Obří nárůsty i propady ceny jsou pro kryptoměny typické >>>
Vývoj nezastavíš
Mohli bychom paní Lagardeové položit pár jednoduchých otázek. Když plánuje regulovat kryptoměny, protože za ně někdo kupuje drogy, nebylo by lepší regulovat přímo drogy? Že to nejde? A s kryptoměnami to půjde? A pokud šéfka MMF tvrdí, že kryptoměny jsou hrozbou pro finanční stabilitu i tím, že nepotřebují centrální banku, ví, čím byly způsobeny největší finanční nestability v historii? Nebyly to náhodou centrální banky či jiné podobné centrální instituce, které natiskly peněz, že se výplata ani kamionem nedala odvézt?
Ale dost jízlivosti. Zatímco politici a úředníci žijí ve své regulační bublině, svět tam venku se rychle vyvíjí. Například velká japonská firma The Chubu Electric Power Company testuje platby za nabití elektromobilů pomocí bitcoinu, konkrétně skrze Lightning Network, což je nová technologie, která zrychlí a zlevní platby na blockchainu (jakási otevřená digitální účetní kniha), na které bitcoin funguje.
Ostatně i sama Lagardeová přiznává, že blockchain může přinést revoluci uvnitř finančního sektoru, například umožnit nízkonákladové platby, zejména lidem bez klasických bankovních kont, a že tato technologie má další široké využití i ve státní správě.
Zakazovat reklamy na kryptoměny, bouřlivě se rozvíjející odvětví, nemá smysl, ale je to svobodné rozhodnutí soukromé firmy. Možná zase po čase uvidíme, jak obří společnosti, kterou všichni považují za monopol hodný nejtvrdší regulace, může ujet vlak i bez toho, aby ji někdo zreguloval.