Video placeholder
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
6 Fotogalerie

Brněnská trapárna: Ježíš znásilňující muslimku není umění, ale kravina

Jiří X. Doležal

Českými křesťanskými kruhy otřásá skandál brněnského divadla, na jehož prknech bude Ježíš Kristus znásilňovat muslimku. Divadelní hra měla zjevně jediný účel: vyvolat úplně zbytečnou a prázdnou diskusi o něčem, co se v realitě neděje. A vyvolat ji urážením.

V Brně v rámci festivalu Divadelní svět Brno mají uvést angažovanou divadelní hru Naše násilí a vaše násilí, kde mimo jiných scén také Ježíš Kristus znásilňuje muslimskou ženu. Hra pochází z pera chorvatského režiséra Olivera Frljiče, který jí reaguje na uprchlickou krizi.

Ano, umění má být angažované. Pokud se ale to umění týká náboženství, možná by mohlo reflektovat, že 91 procent našich mladých nevěří v Boha, a co je náboženství, v podstatě ani netuší. Z věcného hlediska je pak dílo úplně mimo. Jednak Ježíš Kristus nemohl znásilnit muslimku, protože islám vznikl sedm set let po jeho ukřižování. Za druhé – stoupenci Ježíše Krista naposledy znásilňovali v období křížových výprav. A to už je, jak možná v Brně přehlédli, několik set let.

To není angažované umění, ale kravina

Takže hra NENÍ angažované umění, protože se netýká žádného skutečně existujícího problému. Něco jiného by bylo, kdyby na brněnských prknech odehráli kus, kde muslim, uvědomělý stoupenec Islámského státu, znásilňuje jezídku. To se fakt v nedávné minulosti dělo. A taková hra by se za angažované umění, které se vyjadřuje k problémům dneška, určitě pokládat dala.

Ovšem na takovou hru zjevně nemá ani chorvatský benekakatistický dramatik, ani brněnští divadelníci koule. A tak to odnesl chudák Ježíš. V situaci tak nesmyslné, jako kdyby v Brně uvedli hru, kde Jan Ámos Komenský učí děti ve škole pomocí počítačové prezentace. Stejně jako nebyly za Komenského komputery, nebyli za Ježíše muslimové – přes to nejede vlak. Hra se jednoduše vyjadřuje k problému, který existuje jen v hlavách tvůrců.

Plivnout a utéct!

Proč tedy Brňáci tento kus vlastně uvádějí? Vysvětlení, byť jde o mou dedukci, kterou žádný Brňák nepotvrdil, je nasnadě. Brněnští dobře věděli, že se proti té jejich sprosťárně ohradí těch několik zbylých katolíků, kteří v naší republice ještě jsou. A oni budou slavní. A povedlo se. Náměstek brněnského primátora Petr Hladík (KDU-ČSL) napsal na sociální síť: „Jsem přesvědčen o tom, že umění má lidi spojovat, a ne rozdělovat. Obrací se na mě celá řada lidí včetně samotných divadelníků, že plánovaná hra Naše násilí a vaše násilí v nich vzbuzuje silně negativní emoce.“

„Netajím se tím, že toto uráží i moji víru. Mám rád umění, chápu, že umění chce pokládat kontroverzní otázky, že někdy šokuje, ale uráží mě, když někdo uráží toho, komu věřím a koho uctívám. A představovat Božího syna, který se dopouští jedné z nejzvrácenějších věcí, kterou může člověk udělat, je… zvrácené,“ píše David Novák na serveru Křesťan dnes. A o celém skandálu referovala všechna média.

A Brno je v televizi!

Takže se díky urážce křesťanů brněnské divadlo konečně zase dostalo do celostátních médií. Myslím, že to byl jediný cíl uvedení oné patafyzické hry. Brňáci se prostě rozhodli, že plivnou po křesťanství a křesťané jim na oplátku udělají reklamu. Protože co může být pro umělce z Brna krásnější, než když jej kritizují věřící.

A tak mi nezbývá, než se na závěr tohoto sloupku u brněnských divadelníků poučit a začít čeřit vodu podobným způsobem, jakým to dělají oni sami. Urážením a sprosťárnami. Tedy do toho: DIVADLO BRNO BU*****TŮ PLNO!