6 pražských ran: Jak Krnáčová postupně vytrestala zpovykané Pražáky
Starozákonní příběh o deseti ranách egyptských pojednává o deseti trestech, jež uvrhl Bůh na Egypťany, když odmítali propustit Židy z otroctví. Primátorka Adriana Krnáčová na Pražany (zatím) nenahnala komáry ani nenechala vodu z Vltavy proměnit v krev. Zpovykané občany hlavního města ale vytrestala novodobými, o něco elegantnějšími metodami – šesti ranami pražskými.
Rána první: Vyhnání z domovů
Spolu s bývalým náměstkem Stropnickým a celou magistrátní koalicí zpomalila primátorka výstavbu nových nemovitostí. Sehnání povolení na rekonstrukci chátrajícího domu v centru trvá často roky, ceny pronájmů bytů 2+1 i díky neřešení rozmachu Airbnb začínají na krásných 17 tisících. Pražané z čtvrtí poblíž centra tak po vyhnání z domovů prchají do příměstských lokalit. Ty zatím počet přijatých žádostí o azyl nezveřejnily.
Rána druhá: Bourání mostů
Zatímco v křesťanské tradici mají výrazné místo stavitelé mostů (pontifex – odtud výraz pontifik značící papeže), Krnáčová se rozhodla zapsat do historie jako ta, která mosty boří. Trojská lávka spadla bez předchozí pozornosti, Libeňský most byl zavřen, aniž by dopravní podnik připravil odklony tramvají, a ve městě tak nastal na jeden den chaos (na další dny už jen kolony). Nu a třeba taková lávka na Železničním mostě u Výtoně už je taky nějaký ten pátek mimo provoz, prý kvůli havarijnímu stavu konstrukce. Vlaky ale přes most jezdí vesele dál.
Rána třetí: Izolace Žižkova
Obyvatele Žižkova částečně odřízla od přístupu do centra rekonstrukce mimořádně frekventované Husitské ulice. Minulý týden, když už si místní zvykli na objízdnou trasu Seifertovou ulicí, zase přestaly svítit (a zatím nebyly opraveny) semafory na poměrně komplikované křižovatce na Olšanském náměstí, což ještě více zpomalilo provoz. Když k tomu připočteme, že Žižkov jako jediná čtvrť v širším centru nemá stanici metra, blíží se tato šedesátitisícová část pomalu, ale jistě hermetickému uzavření na způsob válečné zóny. Až dojde na nejhorší, doufejme, že Krnáčová povolí humanitárním organizacím vstup do čtvrti za účelem dovážky základních potravin a nebude třeba je Žižkovanům shazovat z letadel.
Rána čtvrtá: Všechny cesty vedou do zácpy
Když primátorčin stranický šéf před čtyřmi lety zahajoval kampaň do pražských komunálních voleb, označil za priority hnutí vyřešení problémů s parkováním, dostavbu pražského okruhu a zajištění dopravního spojení města s letištěm formou metra či rychlodráhy. Parkovací situace se za vládnutí ANO ještě zhoršila rozšířením tzv. modrých zón, dokončení pražského okruhu je v nedohlednu a spojení s letištěm taktéž. Jo, a na metro D se radši ani neptejte.
Rána pátá: Sdílené mlčení
Podobně laxně jako na potíže s bydlením reagovala Krnáčová i na vedlejší efekty rozkvětu sdílené ekonomiky. Zatímco nerovné podmínky pro taxislužbu Uber dohánějí taxikáře k blokádě magistrály a Airbnb šroubuje ceny nájmů v centru do astronomických výšin, primátorka vzkazuje taxikářům, že si protestováním nepomůžou, a Pražanům jako celku, že jsou zpovykaní.
Rána šestá: Pobití všeho vousatého
Společenský život Prahy v posledních letech obohatily dříve nevyužívané náplavky, které se staly především Mekkou „hipsterů“. Právě nejfrekventovanější náplavku pod Rašínovým nábřežím včetně místních populárních podniků a trhů se rozhodlo vedení města na léto zavřít pro rekonstrukci. Aby toho nebylo málo, bude se počínaje jarem minimálně rok opravovat také Krymská ulice, další útočiště nejen vousaté komunity. Důsledek těchto opatření je předvídatelný – drastické přetížení Letné a Riegrových sadů.
Podobnou praxi jako šest pražských ran známe ještě z dalších historických příkladů – třeba Adolf Hitler na sklonku války nechal zatopit berlínské metro. A tak se podobně jako lodivod Costy Concordie Francesco Schettino i Krnáčová řídí heslem, že kapitán opouští topící se loď jako první. Až bude na podzim nový primátor vyvádět Pražany z otroctví, bude už Krnáčová mimo aktivní politiku, a tedy i mimo pozornost veřejnosti. Možná se pak k jejímu primátorování zpětně přihlásí Islámský stát.