Video placeholder
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
Z divadelní hry Naše násilí a vaše násilí
6 Fotogalerie

Znásilňující Ježíš je umění. A vy***at se na korán je taky umění?

Jiří X. Doležal

Brno posloužilo chorvatskému režisérovi k tomu, aby předvedl své křečovitě neomarxistické postoje, vyfantazíroval si nesmyslnou zápletku urážející křesťany, a především aby vyvolal skandál a zviditelnil se. Neboť jde o umění, nebylo by správné to zakazovat. I divadla by však měla dbát o vyváženost, takže jaký bude nový divadelní kus režiséra Olivera Frljiće uvedený v Brně?

Brno bylo v televizi! Díky uvedení hry Naše násilí, vaše násilí chorvatského neomarxisty v rámci divadelního festivalu v Brneli se nejprve strhl povyk, proč divadelníci urážejí křesťanství, a když už hra skutečně byla na jevišti, došlo k protestům, demonstracím a střetům mezi jejími odpůrci a příznivci. Účelu bylo dosaženo — divadelníci z Brnele i ultralevicový chorvatský režisér se zviditelnili, a nepřineslo jim to žádné riziko. Křesťané, které urazili, jim bombu do divadla nepošlou.

Vyfantazírované násilí

Na webu divadla Husa na provázku najdeme okouzlující popis hry Naše násilí, vaše násilí, která proběhla v rámci festivalu Divadelní svět Brno: „Inscenace zpochybňuje nejen situaci ve světě, zpochybňuje Evropu jako celek, její exkluzivitu a izolaci zároveň. Tvůrci kladou divákům řadu nepříjemných otázek: Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém východě? Jaké divadlo je zapotřebí v čase očividného návratu fašismu?“ Opravdu nepotřebuji tu hru vidět, protože už na tomhle poutáku je poznat, že nejde o umění, ale o neomarxistickou propagandu.

Tvrdit, že kvůli mému bohatství, jež mi formou mzdy posílá naše nakladatelství, umřely tisíce lidí na Blízkém východě, je prostě hovadina. A v Evropě žádný očividný fašismus zjevně nehoří, dokonce ani v Bělorusku. Jde o autoagresívní sluníčkářské bludy, které nemají šanci nikoho kromě zaměstnanců výchovných neziskovek zaujmout. A tak na konci té hry o neexistujících jevech Ježíš znásilní muslimku.

I sluníčkáři vědí, že je to nesmysl, protože první muslimka se na planetě objevila asi sedm set let po ukřižování Krista. Stejně dobře však vědí, že podobnou scénkou hodně lidí na*erou, takže se o nich bude mluvit. A tak celou urážlivou a vylhanou hru, navíc s přispěním grantu z veřejných peněz, v Brně uvedou a jsou v novinách. Jsem zásadně proti zakazování divadelních představení, ale jsem zastáncem umělecké vyváženosti. Proto by měla hra se stejným názvem být zařazena i do příštích ročníků brněnského festivalu. Ale měla by pojednávat o skutečném násilí.

Naše násilí, vaše násilí 2019

Nejdříve by se chorvatský režisér, který bojuje proti fašismu, měl vyrovnat s fašismem chorvatským. Koncentrační tábor Jasenovac (v chorvatském originále Sabirni logor Jasenovac) byl nejbestiálnější a jeden z největších koncentráků celé Evropy. Nespravovali ho němečtí nacisté, ale nacisté chorvatští — ustašovci. V Jasenovci byla například i vymoženost typu dětský koncentrační tábor — Chorvati tam zavraždili nejméně pět tisíc dětí. K vraždění se často používal břit, zabudovaný rovnou do katovy rukavice — vězni byli podřezáváni. Tomuto zařízení Chorvati familiárně říkali srbořez.

Podle památníku Jasenovac v táboře zahynulo 83 145 osob, z toho 47 627 Srbů, 16 173 Romů, 16 173 Židů, 4255 Chorvatů, 1128 Bosňáků, 266 Slovinců, 114 Čechů, 106 Slováků, 64 Ukrajinců, 44 Černohorců, 27 Maďarů, 19 Italů, 18 Rusů, 10 Rusínů, 10 Němců, devět Poláků, jeden Albánec, jeden Rakušan, jeden Gruzínec, jeden Rumun a 166 osob neznámé národnosti. Ti mrtví rozhodně nemají dostatek pozornosti moderních dramatiků — včetně těch chorvatských. Takže je absolutní morální povinností jak brněnských divadelníků, tak chorvatského režiséra, aby v příštím roce na brněnském festivalu uvedli hru, která jasně toto chorvatské násilí odsoudí. Není třeba zápletky — stačí jen přečíst jména těch, jež Chorvati zavraždili. A samozřejmě je potřeba na to sehnat grant.

Naše násilí, vaše násilí 2020

No a konečně v roce 2020 by — když už první díl pojednával o náboženství a násilí vyvolaném náboženstvím — mělo představení pojednávat o současném náboženském násilí. Takže by sestávalo z jednotlivých scén.

Například: Muslim znásilňuje jezídku. Muslim vraždí křesťany a ateisty samopalem v klubu Bataclan. Muslim vraždí křesťany a ateisty autem v Berlíně. Muslim vyhazuje do povětří Palmýru. Muslim pilotuje letadlo, které narazí do WTC a zavraždí tři tisíce lidí. Muslim podřezává zajatého Evropana. Fašistický islámský režim v Íránu věší homosexuála na jeřáb. No a nakonec — aby bylo poznat, že pan režisér (alespoň doufám) neodsuzuje jen křesťanské, ale také muslimské násilí — by měl na jeviště divadla vystoupit pan režisér Oliver Frljić, položit na zem korán a vydělat se na něj. A taky na to sehnat grant. Něco takového si ale — a jsem si tím naprosto jist — netroufne ani on, ani pučmidráti z Brna.

Teprve takové hry by byly důkazem, že to pan režisér myslí s bojem proti násilí vážně. Pokud je neuvede a spokojí se se zcela bezpečným urážením Krista a fabulacemi o křesťanském násilí, aby vyvolal skandál, znamená to jediné: Divadlo Husa na provázku prezentuje nenávistné kousky neomarxistického propagandisty ze stejných důvodů jako televize Barrandov zve Okamuru.

Prostě proto, aby to zvýšilo sledovanost, prezentuje nenávistný kal a nejbulvárnější lži. Nejsem zastáncem jakýchkoliv zákazů, ale bojkotů ano. Kulturní veřejnost by si proto měla Divadlo na provázku zařadit do stejné umělecké kategorie, jako jsou Parlamentní listy, TV Barrandov nebo Aeronet, a prostě tam přestat chodit.