Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít
Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem. Hlavní sponzoři platí asociaci FIFA velké peníze, aby se mohli prezentovat před celým světem. Cenu pro nejlepší hráče všech utkání letos uděluje firma Anheuser-Busch InBev, největší výrobce piva na světě, která produkuje i známou značku Budweiser. Jenže někteří hráči cenu odmítají – jsou muslimové a islám obecně alkohol zakazuje.
Například egyptský brankář Muhammad Šanáví byl minulý pátek na fotbalovém šampionátu zvolen nejlepším hráčem utkání s Uruguayí, cenu ale odmítl. Vzdal se jí z náboženských důvodů. Šanáví jako vyznavač islámu nepije alkohol.
Egyptský brankář Muhammad Šanáví pózoval s cenou od pivovaru, kterou pak ihned vrátil.|
Podle ředitele egyptské reprezentace Ihába Lehety sice Šanáví (jak vidíme i na fotografii z Twitteru) s cenou v podobě červeného pivního poháru s nápisem pivovaru před novináři zapózoval, ale pak ji vrátil. Regule FIFA hovoří o tom, že cenu je nutno převzít (jde přece o ty obrovské sponzorské peníze, které se pak přerozdělují jednotlivým zemím), co se s ní děje pak, je jiná věc. Toto ocenění dostali i další fotbalisté z muslimských zemí, jak s ním naložili oni, není známo.
„Vy, kteří věříte! Opojné nápoje a hazardní hra a modly a věštící šípy jsou jenom ohavným dílem Satanovým. Vystříhejte se jich tedy a snad budete úspěšní,“ praví se totiž v islámských svatých knihách.
Muslimové v mnoha týmech
V Rusku jsou týmy pěti zemí, jejichž reprezentanti vyznávají islám. Kromě Egypta ještě Maroko, Tunisko, Saúdská Arábie a Írán. Další muslimy najdeme v týmech Senegalu či Nigérie. Ale vyznavači tohoto náboženství jsou i v jiných reprezentacích. Muslimové jsou například Francouz Paul Pogba či německý záložník tureckého původu Mesut Özil.
Samozřejmě, že někteří moderní muslimové v současnosti alkohol pijí, ale pořád je dost těch, kteří ho odmítají. A pokud už někdo pije, spíše se o tom na veřejnosti nehovoří. Dávat proto na mistrovství světa ve fotbale cenu pro nejlepší hráče utkání od pivovaru je hloupý nápad, protože někteří lidé ji logicky musí odmítnout. Na šampionátu je přitom dost sponzorů, od kterých by byl dárek zcela bezproblémový.