Cyril Höschl: Zelené pokrytectví, nebo obchod s odpustky?
Vlna ekologického nadšení už dlouho otřásá světem a zpochybňuje kdejaká dosavadní tvrzení.
Dobrý den,
teď jsem četl v časopisech pro motoristy, že dieselové motory splňující normu Euro 6 jsou šetrnější k životnímu prostředí než elektromobily. Přesto zažíváme elektromobilové nadšení a byrokratické šílenství, zakazující ještě donedávna velebeným (protože úsporným) dieselům vjezd do některých německých měst, včetně třeba Hamburku. I když to asi není psychiatrický dotaz, rád se někdy bavím nad Vašimi odpověďmi, tak trochu provokuji a jsem zvědav, co Vy na to.
Jiří Veselý, Praha
Tady se náhodou setkala poptávka s nabídkou, protože nedávno jsem si před cestou přes Německo musel sehnat „EKO“ zelenou nálepku, bez níž by mi prý v SRN hrozila pokuta. V Rakousku taková pokuta činí snad dokonce 2180 eur.
Abychom si rozuměli: Vůbec nezpochybňuji úsilí o čistotu životního prostředí. Zpochybňuji byrokracii (odpustky), kšeftování s virtuální realitou (emisní povolenky, odpustky), licoměrnost středověké církve, dnes zelené lobby (odpustky, emisní povolenky) a pokrytectví či zlovolnost byrokratů, protože diesely s Eurem 6 jsou nejekologičtější a k životnímu prostředí nejšetrnější motory, zejména v kategorii SUV.
Zatěžují životní prostředí méně než třeba elektromobily, u nichž největší zátěž představuje výroba a recyklace toxických baterií, jakož i výroba elektřiny v uhelných elektrárnách v zemích jako Německo, kde ekodemagogové zlikvidovali jaderné elektrárny – a ti budou zakazovat vjezd dieselů! A ještě na tom nemravně vydělává celý ten nálepkovací byznys – povinné STK, úředníci, kopírky, výroba nálepek, korupční svody aj.
Dá se v tom najít jistá paralela s důsledky obchodu s hříchy, jenž vedl a) k tomu, že v katolických zemích (s odpustky) je nakonec tradičně větší kriminalita než v protestantských, a b) k reformaci (Viklef, Luther, Hus). Přitom hříšnost se celkově zřejmě nakonec nijak nezmenšila:-).
Dovedu si představit, že na podobném, daty nepodloženém a pouze politicky motivovaném principu se zakáže vstup do některých měst například tlusťochům (moc jedí a zanechávají za sebou víc odpadků), lidem se zažívacími obtížemi (zatěžují kanalizaci), rodinám s dětmi (děti vůbec dělají nepořádek) a jiným hříšníkům, ovšem zaplatí-li, mohou dostat výjimky a povolenky. Zpoplatnit se dá všechno, i knírek nebo dredy. Stačí to napřed zakázat.
Pokud někdo pochybuje o tom, co zde uvádím o ekologické šetrnosti dieselů, tak ať se podívá na odkazy například na hoschl.cz/AGBM dřív, než mi bude rozhořčeně psát.