Karel Steigerwald: Po Malé padne i ministr Krčál. Výdejny titulů fungují spolehlivě
Ne hned. Nejprve se bude pár dní divit. Nebude chápat, jak ty opsané pasáže do jeho poctivě napsané diplomky naskákaly. Bude tvrdit, že ho přísný vedoucí práce za diplomku pochválil a v posudku napsal, že odborná úroveň práce je výborná a vysoce nadprůměrná.
Po fázi blbnutí a ztrapňování, za tři až pět dní, přijde druhá fáze. Krčál opustí post ministra, protože nechce, aby jeho diplomka byla zneužívána k hanobení celé ČSSD. Přidá ujištění, že na ní pracoval poctivě a že se nadále diví. Že je opsaná diplomka opsaná, označí za útok nepřátel.
Ale to už upadne i s diplomkou do zapomnění. V popředí bude totiž další ministr s opsanou diplomkou. Takto se postupně obmění celá vláda a možná že ten proces nikdy neskončí. Budeme mít ohromné množství ministrů, kteří opsali diplomky, pár dní na ministerstvu úřadovali, pak museli s hanbou pryč, a také ohromné množství budoucích ministrů, kteří diplomky už opsané mají, ale křeslo ministra ještě nedostali.
Prapodivné obory
Malá i Krčál se ohánějí, asi pravdivě, chválou vedoucích diplomové práce a pěknými známkami. Společné mají i to, že jejich mateřské univerzity jsou převážně dosti prapodivné a prapodivné jsou i obory, v nichž se vzdělali. Krčál vystudoval řízení lidských zdrojů, což se definuje jako „soubor vzájemně propojených politik vycházejících z určité ideologie a filosofie“ a andragogiku, což je totéž v modrém, definované jako „aplikovaná věda o výchově a vzdělávání dospělých lidí, která respektuje zvláštnosti s tím spojené“.
Malá napsala dvě diplomky vlastně také na podobné téma, jednou u králíků, podruhé u dětí: Mikroklimatické podmínky v chovu králíků a Úprava rodičovských práv a povinností k nezletilému dítěti po rozvodu. Mohla také napsat Mikroklimatické podmínky nezletilých dětí po rozvodu a Úpravu rodičovských práv a povinností v chovu králíků.
Výdejny titulů
Otázkou je, jestli je vůbec možné u těchto „měkkých“ témat na „měkkých univerzitách“ něco opisovat čili jestli je možné ta témata vůbec nějak popadnout, nebo jestli jde jen o spisování všelijakých blábolů, které slouží k získání vysokoškolského titulu.
Univerzity tohoto typu se u nás v oboru humanitního vzdělání ohromně rozmohly a jako výdejny titulů fungují spolehlivě. Že školitelé i oponenti obou výtečníků nešetří chválou, k věci patří. Jak mají v těch řekách slov, ať už okopírovaných nebo ne, rozpoznat, co má smysl a co ne?
Možná ani nic rozpoznat nechtějí, vždyť i oni vyučují vzdělání nejen nepotřebné či přímo nesmyslné, ale i nebezpečné. Nositelé tohoto vzdělávání končí buďto na pracáku, nebo si najdou něco užitečného, nebo je zaměstná stát, kde svou učeností zaplevelují státní byrokracii a dál polykají veřejné peníze.
KSČ těsně před listopadem
Problémem a ostudou určitě není jen to opisování, ale především úroveň a smysl univerzit, které tuto devastaci humanitního vzdělávání trpí. Touto poznámkou asi rozpoutám peklo – potrefené univerzity se hlučně ozvou a jejich absolventi, zahnízdění ve státní i politické správě, jakbysmet.
Tak už jen dodám, že jedinou jistou kvalifikací, kterou ministr Krčál má, je jeho předvídavost, s níž kvůli kariéře vstoupil do KSČ těsně před listopadem 1989, prý kvůli práci s mládeží.