Ombudsmanka Anna Šabatová

Ombudsmanka Anna Šabatová Zdroj: Profimedia

Nevíte, jak zažalovat správní úřad? Ombudsmanka vám poradí

Petr Kolman

Tuzemští politici a úředníci dlouhodobě přemýšlejí, jak vylepšit naši veřejnou správu. Na úřad se má podle nich chodit s radostí, respektive v digitální době se na něj nemá chodit skoro vůbec. Slibují nám to již mnoho let. „Úřad je tu pro občany, ne naopak,“ to slýcháme pravidelně už téměř třicet let, od pravice, od levice i od takzvaných nezávislých politiků. K plejádě nápadů se aktuálně připojila i ombudsmanka Anna Šabatová. Ta si myslí, že občané nevědí, jak úřady žalovat. A chce je to naučit.

Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová mimo jiné aktuálně žádá vládu premiéra Andreje Babiše, aby ve správním řádu zakotvila povinnost úřadů informovat účastníky správního řízení, že mohou proti správnímu rozhodnutí podat žalobu k soudu.

To nám přesně chybělo! Lidé a firmy se v české kotlině velice málo soudí, mnozí o existenci soudů snad ani vůbec nevědí, proto je jim zapotřebí povinně sdělit, že v Česku nějaké soudy máme a že na sebe můžeme podávat žaloby!

Úřad by si na sebe mohl žaloby psát rovnou sám

A víte co? Já bych šel ve vstřícnosti k občanům ještě dál. Každý český správní úřad by měl účastníkovi sám povinně nachystat žalobu. Účastník správního řízení by se následně sám rozhodl, zda ji podat, či nikoliv. Vždyť kdo jiný zná lépe svá pochybení ve správním řízení než úřad sám.

Koneckonců, to se má chudák občan s tou žalobou sám „patlat“? Nezapomínejme, že v Česku existují rodiny, ve kterých nemá žádný jejich člen právnické vzdělání, dokonce ani bakalářské. Jen ať lidem žalobu pěkně nachystá správní úřad, který je ostatně placený z našich daní. To by se mělo, milá Babišova vládo, ukotvit minimálně ve správním řádě, pokud už to nedáme rovnou do naší normy norem – do Ústavy.

Skutečnost, že by veškeré správní žaloby měly být osvobozeny od jakýchkoliv soudních poplatků, snad zdejšímu vysoce erudovanému čtenářskému publiku nemusím ani zdůrazňovat. A hned bude líp!

Ještě mě napadá, proč není součástí poučení, které navrhuje Kancelář ombudsmana, též informace, že se účastník může obrátit i na ombudsmana? Proč chce veřejná ochránkyně práv pomáhat zavalovat soudy a sama chce být v klidu „za větrem“, táži se v laskavé nadsázce.

Autor textu je právník.