Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok. Zdroj: fotomontáž Jan Ignác Říha

Proč stavět dálnice, když se o tom dá tak krásně mluvit v televizi?

Petr Pešek

Krizové situace bývají – kromě jiného – testem politiků. Jejich schopností, jejich charakteru a v neposlední řadě i jejich argumentačních schopností. Nedělní diskusní pořady hned ve dvou televizích tuto příležitost poskytly u tématu (ne)stavění dálnic a nedávných lapálií na opravované „nové“ D1.

Dle očekávání jsme se nedočkali jasného závěru, kdo vlastně za obojí může. Dle opozice padá pochopitelně vina hlavně na hlavu ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Ten na oplátku nabídl trochu kajícné a trochu nihilistické vysvětlení: „Neříkám, že nikdo za nic nemůže,“ pravil v Nedělní partii na TV Prima. Omluvil se řidičům za nedávné trable na D1 – za které samozřejmě nemohl on – ale jakási vyšší moc, kterou tentokrát nepředstavovalo nečekané zimní sněžení, nýbrž kombinace samotného faktoru stavebních úprav a formulace smluv s možností prodloužení prací, což tam prostě muselo být. „Kvůli zácpě na D1 budeme odvolávat ministra?“ položil Ťok řečnickou otázku. Uvidíme...

...zatím jsme ale spíše slyšeli. Třeba (asi) pokus o vtip od Jana Birkeho (ČSSD): „Já jsem byl velký kritik Dana Ťoka čtyři roky v uplynulém období koaliční vlády a výsledek toho byl, že sociální demokracie má z dvaceti procent sedm. Takže teď budu trošku opatrnější, protože bych nerad měl do budoucna čtyři procenta,“ pravil v Otázkách Václava Moravce na ČT. Hodně štěstí...

Debata o dálnicích mimo jiné opět ukázala, že koaliční partnerství ANO-ČSSD je spíše koaličním soupeřením. Jako by se Birke opatrně znějících slov na Ťokovu adresu zalekl, o něco později jsme se v souvislosti s problémy v Ředitelství silnic a dálnic dozvěděli, že „ryba smrdí od hlavy“ a ministr dopravy by s tím měl něco dělat. Ale ani ministr Ťok si nenechal ujít příležitost podotknout, že za neodklánění dopravy z D1 během sněžné kalamity může – tedy kromě přírody – i policie. Která spadá pod ministerstvo vnitra, čistě náhodou v rukách... ČSSD.

Opozice v dálničních problémech vycítila nejen příležitost, jak vcelku logicky ukázat na přehmaty vlády a zvláště ministerstva dopravy, které je už pátým rokem v gesci ANO, ale i se předvést jako tvůrčí síla. Zbyněk Stanjura (ODS) tak na Primě odděloval skutečné příčiny kolapsu na D1 od těch vis maior a slíbil podporu dálničních elektronických známek. Marian Jurečka (KDU-ČSL) pak zase na ČT dával najevo ochotu podpořit zákony vedoucí k nápravě tristní dálniční situace a pokračoval v budování image opoziční strany, která s minulou vládou vlastně nemá nic společného...

...jistý distanc dával najevo ale v Otázkách Václava Moravce i jejich poslanecký kolega za ANO a předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník. Bude prý chtít od ŘSD vysvětlení, problémy na D1 vznikly už při výběru firmy, kdy se koukalo jen na nejnižší cenu, byť už nynější zákon o veřejných zakázkách umožňuje vybírat i podle jiných kritérií, jen schází odvaha... Čí vláda tu ale vyvolala atmosféru protikorupční hysterie, kdy se odpovědní úředníci a komunální politici obávají zvolit jinou než nejlevnější variantu, aby neskončili u antimonopolního úřadu, případně v klepetech?

Ale zpátky k dálnicím. Za povšimnutí stál též výrok jinak vcelku rozumně mluvícího Kolovratníka, že na D1 musí kvůli průjezdnosti „panovat polovojenský režim“. Tak vyzkoušet se dá všechno, že ano...

A dobrá zpráva na závěr pro všechny, kdo chtějí kupovat zánovní byt. Premiérovi Andreji Babišovi natolik leželo v žaludku nedávné dohadování s Václavem Moravcem o tom, zda D1 je či není nová dálnice, že mu zaslal vysvětlující dopis. V něm argumentuje, že D1 přeci vlastně nová dálnice je, protože její oprava probíhá natolik z gruntu, že výsledek parametry nové dálnice splňuje. Podle této logiky, pokud koupíte starší byt či dům a z gruntu jej rekonstruujete, můžete to vydávat za novostavbu a netřeba pak platit daň z nabytí nemovitosti. Tak hodně štěstí na finančním úřadě...