Vladimír Pikora: Rudozelená politika bruselských sociálních inženýrů aneb Čistá auta dusí ekonomiku
Evropský průmysl prochází v posledních měsících těžkým obdobím. Průmysl eurozóny meziročně klesá, německý průmysl klesá o 2 % a tíží i průmysl český. A za většinu mohou automobilky, na nichž česká ekonomika stojí.
Prodeje aut váznou globálně. Registrace aut klesají už i v Číně a v USA. Může za to jednak zpomalení globální ekonomiky, jednak kauza dieselgate, v níž se ukázalo, že automobilky podváděly s měřením emisí.
Vidíme to i na českých datech. Česká průmyslová výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů poklesla meziročně o 0,8 %. Prodej nových osobních aut v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 12 %. Nejspíš je to dané tím, že spotřebitel je zmaten. Neví, jestli ještě má smysl kupovat auto na naftu či benzín, a přitom kolem sebe nikde nevidí ani auta elektrická, ani nabíječky. Navíc prozíravější chápou, že vývoj je tak zbrklý, že vůbec není jisté, jestli není elektroauto jen slepou vývojovou uličkou a jestli budoucnost není ve vodíku. Racionální spotřebitel proto nákup auta odkládá a čeká, jak se věc vyvrbí.
Šílené emisní normy
Itálie už v recesi je a Německo k ní nemá daleko. A v té chvíli se dočtete zprávu, že členské státy EU potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní auta a lehká užitková vozidla! Podle nařízení mají být od roku 2030 emise oxidu uhličitého u nových osobních aut v průměru o 37,5 % a u dodávek o 31 nižší než v roce 2021.
Šílené. Tady se někdo snaží popřít fyziku, nebo donutit automobilky k dalším podvodům. Nebo každého dotlačit do elektrických pohonů, což je nejpravděpodobnější.
Protože asi nikdo nechce, aby se víc podvádělo, obžalovalo tento týden státní zastupitelství v německém Braunschweigu bývalého šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna z podvodu. Nehrozí mu jen nějaká pokuta, ale rovnou odnětí svobody až na deset let. Těžko si pak člověk představí manažera, který by byl ochoten podvádět dál. I akcionáři jsou velmi opatrní. Dieselgate už stál automobilky 29 miliard eur a nikdo netuší, kde se účet zastaví.
Přírodu obelhat nelze
Všem je jasné, že se automobilový průmysl mění. Nová regulace však zatím nevede k tomu, aby byla auta čistější. Podle serveru auto.cz průměrné emise nových automobilů v Evropě v roce 2017 poprvé za posledních deset let vzrostly. Prostě když se mají uvést skutečné emise, nelze přírodní zákony obelhat. Regulátoři zuří a chtějí jít automobilkám víc po krku.
Automobilky umí vyrobit „ekologický“ spalovací motor, ale tak drahý, že to není ekonomické. Vrhají se proto na elektrické motory. A ty jsou také drahé jak vepř, i když pořád míň, takže je taky mnozí zákazníci nechtějí. To ukazují data z Německa. Podíl dieselových aut na všech prodaných letos v prvním kvartále poprvé od roku 2015 vzrostl. Skuteční ekologové totiž vědí, že moderní dieselové motory mají mnohem nižší emise než kdysi.
Neekologická ekologie
Mnoho lidí navíc stále a zcela logicky nechápe, jak může být auto na elektřinu tak ekologické, když výroba a likvidace jeho baterií je velmi neekologická. Navíc pokud je elektřina vyrobena v uhelné elektrárně, přesuneme jen výfuk z auta do elektrárny. Vše dá smysl až ve chvíli, kdy si každý doma nabije auto z alternativního zdroje.
Server Oenergetice.cz o tom nedávno napsal: „V případě ambicí nahradit všechna nyní registrovaná osobní auta elektromobily by byl při předpokladu rovnoměrného dobíjení v průběhu dne a roku zapotřebí zdroj o vyšším výkonu, než má jaderná elektrárna Temelín, přibližně 2,3 GW. A pokud by se potřebná energie měla získávat pouze z obnovitelných zdrojů, bylo by nutné vybudovat více než 4x více instalovaného výkonu větrných, vodních a fotovoltaických elektráren…“ Myslím, že z toho každý vidí, že už jen z energetického pohledu je rychlý přechod na elektrická auta nesmysl. Jenže Evropa se snaží být papežštější než papež.
Emisní pokrytectví
Mám dva kamarády, kteří intenzivně bojují proti autům v ulicích a líbí se jim myšlenky, že by třeba jeden den v týdnu nesměla vjet auta do města. Ačkoli jsou to ekologové, jsou taky cestovatelé. Každý z nich je několikrát za rok mimo Evropu. Podobní lidé tlačí další ostřejší regulaci, přitom podle dat Evropské agentury pro životní prostředí byly v roce 2014 emise CO2 u malého auta na pasažéra a ujetý kilometr skoro sedmkrát nižší než u letadla!
Letadlem mimo Evropu tam a zpět přitom uletíte možná víc kilometrů, než já ujedu za rok. Tito lidé tedy svými lety vygenerují mnohonásobně víc emisí než já v autě a já bych se podle nich měl stydět? Pokud si udělají podobný let každý kvartál, jsou jejich emise 28x vyšší než moje. A svědomí si pak budou kupovat tím, že v neděli budou jezdit po Praze na kole. Člověk pak neví, jestli to je jen hloupost, nebo moderní póza.
Snad se raději ani nezamýšlet, kam nás tato rudozelená politika bruselských sociálních inženýrů dostane. Už dnes automobilky hlásí, že nechtějí platit další pokuty, a proto potřebují donutit zákazníky k přechodu na elektroauta. Tudíž klasické motory výrazně zdraží. Navíc náklady na vývoj a přechod na jiný pohon jsou pro automobilky astronomické. To se logicky projeví v nižších tržbách a nižším HDP, tedy nižší životní úrovni všech.
Stará auta zaplaví silnice
Zákazník není hloupý, proto se začne víc ohlížet po ojetých vozech. Ojeté vozy s rozumným nájezdem tak asi čeká zdražení. Výsledkem bude co? Výsledkem bude, že průměrný věk vozového parku vzroste. Je to ekologické? Není.
A český zákazník bude sledovat vývoj v Německu, kde se budou zbavovat ojetin dřív než u nás. Ojetá auta ze západu Evropy půjdou na východ. Je to ekologické? Pro Němce ano, pro Čechy ne.
Následně budou Němci kvůli omezení vjezdu do města donuceni vyměnit vlastně stále dobré auto za novější. Ekologové jen řadu Němců dotlačí ke zbytečnému nákupu. Je to ekologické? Není.
Přitom to vše má elegantní řešení. Dejte lidem informace a čas a lidé sami dobrovolně přejdou časem na ekologičtější motory. Nikdo se nechce udusit. Jen ne každý je za to ochoten platit nerozumnou cenu.