Greta Thubergová

Greta Thubergová Zdroj: ČTK

Vladimír Pikora: Antigreta to má marný, marný, marný

Minulý týden se mi náramně líbil komentář šéfredaktora Reflexu Marka Stoniše. Ve svém komentáři si položil otázku: Proč vlastně pravičáci taky nemají svou Gretu? Mno… řekl bych, že se nabízí hned celá řádka zajímavých hypotéz.

Tak předně pravicově-konzervativní žena má nejspíš v žebříčku hodnot na předních místech rodinu. V tom případě nemůže jako mladá poskakovat na náměstí. Prostě ví, že potřebuje rychle vystudovat, rychle vydělat nějaké peníze, aby si mohla pořídit bydlení, pak porodit první dítě nejlépe před třicítkou.

Taková žena vlastně může vstoupit do politiky až ve vyšším věku. Ostatně hezky to minulý týden na Facebooku shrnula ekonomka Hana Lipovská. Neustále ji někdo přemlouvá do politiky; ona na to však prohlásila, že dokud nebude mít jednoho manžela a alespoň tři děti, není k politice kvalifikovaná.

Souhlas! Tak si i já představuju pravicově-konzervativní ženu, tedy protipól Grety. Proto pravice svou mladinkou Gretu mít nemůže.

Pravicový Bret?

Kdyby tedy měla pravice (po vzoru levice) také marketingově vyrobit svůj opak Grety, musela by mít nějakého mladého muže. Marek Stoniš ve svém článku s nadsázkou spekuluje, že by stačilo najít jediné dítě, řekněme jakéhosi pravicového Breta, a kyvadlo dějin by se mohlo vracet do normálu…

No jo, to je sice asi pravda, ale co by takový Bret vlastně nabízel? Všechno, co může pravice nabídnout, bude v aktuální dějinné epoše nepopulární. Veřejnost si zvykla na dotace a úplatky všeho druhu. Čeká na někoho, kdo řekne, že v pátek se nebude chodit do práce. Ani Greta prý nechodí v pátek do školy, protože boj za klima je důležitější. Jak by na to kontroval Bret? Že by snad školou i v sobotu? To sotva, to by asi spolužáci nenásledovali v davu, spíš by mu v davu dali pěkně přes hubu jak Jaklovi.

Breta by následovali jen ti, kteří chodí do školy. Tedy vzdělaní. Tedy tací, kteří neskočí na každý špek. Tací, kteří jsou zvyklí sami přemýšlet. Ne ti, kteří všemu uvěří, má-li to ten správný zelený obal. Ne ti, kdo věří, že za globální oteplování může kapitalismus a jen nástup socialismu ho zastaví. Ne ti, kdo nechápou, že vládní zásahy věci obvykle jen zhoršují. Jenže ti, kdo jsou zvyklí sami cedit informace skrze vlastní rozum, zase Breta nepotřebují, protože nejsou zvyklí slepě následovat uměle vyrobené modly.

Nálepky

Veřejnost si zvykla na populisty a chce populisty, kteří rozdávají koblihy. Pokud se čas od času objeví někdo, kdo je protipólem Grety, hned dostane nálepku populisty a navrch ještě nácka. Pravice tak nemá čas bojovat s fanatickou Gretou, protože pořád jen marně bojuje s nálepkami a ztrácí energii vysvětlováním takových banalit, jako že ten, kdo nefandí zelenému socialismu, „kupodivu“ není ruským agentem.

Pravicový Bret by musel lidem na rozdíl od Grety vysvětlovat věci, které nechtějí slyšet. A už vůbec jim nechtějí rozumět. Zato Greta říká věci, které slyšet chtějí. A které mnoho porozumění nevyžadují. Politici pak na poptávku z lidu ochotně reagují a nabízejí další dotace. Fakt, že davy na jedné straně požadují víc dotací a státních peněz na aktivismus, a současně s tím protestují proti Babišovi a tedy dotacím, z kterých vzniklo jeho impérium i politická moc, je už moc „složité“ na uchopení.

Zlo dotací

Davy nechtějí slyšet, že všechny dotace, tedy i ty zelené, jsou principiálně zlem. Že berou peníze tam, kde mají smysl, a dávají je tam, kde smysl nemají. Že jsou krajně nespravedlivé a asociální.

Bret by totiž musel lidem vysvětlit, jakou chybu dělá například Německo, když chce prodloužit státní podpůrný program na nákup elektromobilů do konce roku 2020. Jenomže lidé chtějí za státní peníze kupovat auta; nechtějí slyšet, že dotace na nákup aut vlastně selhaly. A ony selhaly – elektrická auta se nekupují v takovém počtu, jak se čekalo. Lidé je nechtějí dokonce ani se slevou. Právě proto je prý podle politiků potřeba období slev prodloužit.

Davy i politici ignorují fakt, že elektrická auta jsou i se slevou příliš drahá a kupují je jen bohatí za veřejnou podporu, na kterou přispívají daněmi i chudí. Chudí tak jezdí ve starých neekologických herkách a bohatí na ně frajeří, že by si také měli konečně pořídit nějaké lepší auto. Tohle nechtějí slyšet ani bohatí, ani chudí. Lepší je zavřít oči, zacpat uši, následovat Grétu. Bohatí si koupí druhé či třetí dotované auto, chudí si za své daně koupí dobrý pocit, že bojují s klimatem. To je přeci lepší než víc pracovat a mít auto za své.

Socialismus nikdy nebude fungovat

Bret by taky musel lidem vysvětlit, že zelení si místo cukru oblíbili bič: Nejprve zkomplikovat autům parkování, aby donekonečna objížděly jeden blok, marně hledaly volné místo a čoudily přitom. Pak ubrat jízdní pruhy, aby se kolona šinula krokem a měla emise mnohem větší. A potom mýta na vjezd do města, aby se z centra vyhnal život. Ano, pražští zastupitelé v květnu odhlasovali plán rozvoje dopravy do roku 2030. Ten se zavedením mýta počítá.

Bret by musel davům, které to ještě neprohlédly, vysvětlit, že skuteční zelení se domnívají, že auta do měst nepatří vůbec. Že jakmile se zbaví dieselů, prohlásí, že i elektrické auto zvyšuje ve městě prašnost a hluk, a proto do města nepatří jakékoliv auto nehledě na pohon, nehledě na rezidenty či nerezidenty. Že v jejich očích patří město koloběžkám. Že sice budeme umět vyrobit samořiditelná auta, aby senioři nebyli uvěznění doma, mohli v devadesáti letech navštěvovat své kluby a udržovat se mentálně svěží – ale nebudou je smět používat, leda že by si do klubu odskočili na kolobrndě.

Bret to prostě má marný, marný, marný! Raději by měl zatloukat, zatloukat a zatloukat své pravicové názory a věnovat se plození nových pravičáků. Evropa potřebuje padnout na hubu, aby pochopila, že socialismus nikdy nemůže fungovat, ani když se zkouší po sto první.

Jenom tajně doufám, že na hubu protentokrát padne „jen“ Západ; že my už to máme přednedávnem za sebou a třeba se ještě máme šanci ubránit.