Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia.cz

Vladimír Pikora: Kouření, dieselová auta, igelitové tašky... Není těch zákazů málo?

V poslední době mám pocit, že vlády mezi sebou soutěží, která vydá víc zákazů. Zákazů už je tolik, že se v tom ani čuně neorientuje. Člověk už se neptá, co je zakázané, ale co je povolené, protože seznam povolených věcí je už pomalu kratší.

Zůstává zákaz

Původně se vedla diskuse o tom, zda někde omezit či rovnou zakázat kouření. A původně to také byla poměrně seriózní debata o zdraví. Nejprve se začal v jednotlivých zemích šířit zákaz kouření v restauracích v době oběda, aby se následně rozšířil na absolutní zákaz. Původní představa, že kuřáci budou mít své místo, se postupně vytratila. Zůstal jen zákaz.

Zákaz lidé vyřešili tím, že začali kouřit před hospodou. Jenže i to mnoha lidem vadí. Logicky, není to žádný med, když bydlíte nad hospodou a někdo vám kouří každý večer pod oknem. To je ale jen logický důsledek zákazu, který všichni, kteří s myšlenkou zákazu přišli, měli a mohli domyslet. Každá regulace má zákonitě své negativní vedlejší důsledky.

 

Takže místo aby politici vymysleli místo, kde mohou kuřáci svobodně kouřit, vymysleli další zákaz. Ve Švédsku vstoupil v pondělí v platnost zákon, který zakazuje kouření před hospodami. Kuřáci jsou vyháněni ze společnosti jako podřadní a bezprávní.

Salámová metoda

To, že vlády nedomýšlí důsledky, je dané skutečností, že jim nejde o kompromis, ony jen od počátku postupují salámovou metodou. Cílem není, aby se kouřilo méně nebo jinde. Cílem je, aby se NEKOUŘILO. Prostě vláda myslí na „blaho“ všech a zákaz je podle ní tím správným prostředkem. Švédsko si za svůj cíl vytklo, že se do roku 2025 stane zemí nekuřáků.

Pokrok ale ani soudruzi nezastaví, a tak lidé utekli od klasických cigaret k cigaretám elektronickým. I to ovšem mnoha lidem vadí. A opět myslí na vaše blaho. A tak se v San Francisku rozhodli zakázat i tyto elektronické cigarety, a to do doby, než bude jasnější jejich dopad na zdraví. Takže v tomhle případě už ani zdraví není důvodem zákazu – jen samotná nejistota ohledně zdraví stačí k zákazu.

I tady se ovšem ukazuje, jak regulátoři nedomysleli své kroky. Rozmach elektronických cigaret vedl – pro regulátory „překvapivě“ – k nárůstu kuřáků mezi mladými lidmi. Počet kuřáků ve skupině 17 a 18 let se totiž jen vloni skoro zdvojnásobil.

V logice boje proti svobodě a pod rouškou posedlosti zdravím lze možná očekávat, že brzo budou zakázány sladkosti a pak i alkohol. Ten zatím jen nehorázně prodražují daně. To je ale stále lepší než zákaz, nemluvě o tom, že se to hodí i rozpočtu: Už teď má většina státních rozpočtů deficit. Horší je, že výsledkem tohoto typu regulace, totiž vyšších daní, bude opět další vedlejší důsledek: černý trh a padělky. A metanolová kauza ukázala, že ty mají na zdraví opravdu negativní dopad, ne jen „podezření“.

To samé, co léta pozorujeme u cigaret, začínáme sledovat i aut. Nejprve šli regulátoři po dieselech. Vymysleli šílené limity, které byly pro automobilky těžko splnitelné, aniž by se cena auta dramaticky nezvýšila. Vedlejší negativní důsledky byly podvody a kauza dieselgate.

Auta na povolení

Místo aby politici přestali tlačit na pilu, udělali pravý opak. Přitlačili na regulaci. Nepochopili, že čím víc regulace, tím víc negativních vedlejších účinků. Stále víc měst mluví o zákazu vjezdu dieselových aut do měst. Jsou podporována auta elektrická jako údajně ekologická. Ale to je jen začátek. I e-cigarety byly původně podporované jako zdravější varianta pro kuřáky. Než se zahájilo tažení i proti nim. Časem přijde zákaz vjezdu pro všechna auta.

Po naftě přijdou na řadu velká auta, zvláště pak SUV. V Německu už někteří politici mluví o tom, že by měly být prodávány jen lidem na zvláštní povolení, protože taková auta do města „nepatří“. Počítám, že podobně jako dnes chodí během školního roku školáci v pátek v rámci záchrany planety za školu, začnou brzo titíž uvědomělí záškoláci vlastními těly bránit řidičům SUV v parkování, aby jim názorně předvedli, že nejsou ve městě vítáni.

Jaká nejlepší SUV najdete na českém trhu? Dočtete se na Auto.cz >>>

Tím to pochopitelně neskončí. Protože brzo dojdou regulátoři k logickému závěru, že nejen SUV je neekologické auto, že každé auto je neekologické auto. Nehledě na jeho pohon. Ani elektrické auto není ekologické. Ekologické je vlastně jen skákat po stromech a živit se banány. To je přesně to, co jsme viděli s kouřením: Každé kouření kdekoli a čehokoli vadí, a proto je třeba ho zakázat. Kompromis se nebude hledat. Žijeme přeci v době zákazů.

Projel jsem si nadpisy článků vydaných v posledním měsíci, kde je slovo zákaz. I vypadlo na mě, že se uvažuje o zákazu cirkusů na městských pozemcích, o zákazu sjezdu z dálnice v Alpách, o zákazu napouštění bazénů, o zákazu prodeje igelitových tašek, o zákazu vjezdu koloběžek, o zákazu prodeje o víkendu. A asi o milionu zákazů dalších.

Některé zákazy jsou vskutku libové. Jako třeba zákaz nosit vodu na koupaliště. Doufám, že autor měl na mysli zákaz nošení vody k pití do areálu, nikoliv zákaz nošení vody do bazénu a dříví do lesa. Anebo zákaz vjezdu výletních lodí do Benátek. Brzo čekám, že zakážou hostům chodit do hospody, hospodský má totiž pak moc práce a je přepracovaný. A jednoho dne… přijde zákaz myslet.