Elon Musk má koule! 7 důvodů, proč chci k Vánocům Cybertruck
Už měsíc sleduji videa, čtu články a poslouchám podcasty o Cybertrucku. Výsledek? Chci ho pod stromeček. A to navzdory tomu, že ještě v listopadu mě pickupy zajímaly asi jako houbařské trendy na rok 2020.
Bohužel mi ho ale Ježíšek nepřinese. Jednak by ten „stromeček“ musel být Sekvojovec obrovský, aby se pod něj elektrický obr vešel, a také proto, že vyjede z továrny v sériové produkci nejdřív až za rok. Nic ovšem nebrání tomu, aby futuristický pickup za měsíc od uvedení konceptu nabral tolik přezdívek, že by se snad ani nevešly do jeho velikého nákladového prostoru. „Jezdící trojúhelník“, „auto Flintstoneových z budoucnosti“, „pickup z Minecraftu“, „přerostlá dveřní zarážka“ nebo prostě jenom „hnus“. Jakkoli toto nezní lichotivě, podle mě je ale Cybertruck geniální počin. Proč?
1) První tank, který udělá 0-100 km/h za 2,9 sekundy
Nejdražší třímotorová verze (69 tisíc dolarů) se z místa rozjede tak rychle, že roztočí i obličej pilota-veterána lítajícího ve střemhlavém bombardéru. 2,9 sekundy u tak velikého auta je neskutečná cifra, zvlášť když si představíte, jak upaluje rychleji než Porsche 911. To je jako kdyby kráva předběhla ve sprintu na 100 metrů geparda. Tato střela, na rozdíl od levnějšího jednomotorového Cybertrucku (39 tisíc dolarů), nevyjde za rok, ale až za dva. Komu se nechce čekat, musí se smířit se stovku za 6,9 sekund.
2) Jediné dostupné auto, které nevypadá jako všechny ostatní
Všechny modely aut mají své jedinečné, silně promované prvky. Jenže když se podíváte na kompletní výčet miniatur třeba u kombíků, vidíte, že rozdíly jsou v detailech, ale jako celek všechny splývají. Opravdu neotřelého designu se nám dostává jen u supersportů a podobných extravagantních vozů – za extravagantní sumy. A najednou je zde auto, sice dražší (levný elektromobil zatím neexistuje), leč stále dostupné, které ukazuje vztyčený prostředníček konvenčnímu vzhledu vozů nejen ve svém třídě, ale všemu, co má čtyři kola.
3) Už žádné parkovací ťukance
Kdo bydlí v místě, kde probíhá každodenní večerní válka o parkovací místa (nebo spíše místečka), tak ví, že z ní vychází špatně karoserie aut. Ta je brzy plná (v lepším případě) drobných škrábanců, ťukanců a promáčklin. Ty jsou příliš malé na to, aby kvůli nim člověk jezdil do servisu, ale dost velké na to, aby ho iritovaly pokaždé, kdy se podívá na své auto. Do Cybertrucku se dá bez následků bušit kladivem, z čehož vyvozuji, že vyhlašuje konec drobným ťukancům na autě. Tedy pro vás. Pro ty, do kterých omylem ťuknete vy, to bude ještě horší.
4) Muskovy koule
Muskovi a jeho týmu musí být jasné, že většině lidí se Cybertruck nebude líbit čistě jen proto, že je příliš jiný. Kdyby všechna auta vypadala jako Cybertruck a najednou by někdo vyrobil designově vždy velmi střízlivou octavii, většině lidí by se také nelíbila. Lidé se na novoty adaptují pomalu, a to platí dvojnásob pro komunitu „pickup truckerů“, konzervativních chlapů v kostkované košili a baseballové čepici žijících na malých městech v USA a Kanadě. Pro ty bude složité přijmout už jen elektromotor, natož sci-fi vzhled. Udělat takhle odvážné auto pro tu nejméně progresivní komunitu je vskutku odvážný krok do neznáma a Elon Musk si zaslouží každou kapku PR tsunami, která s ním přišla.
6) Cyber řidič je víc eko a nepodporuje Saudskou Arábii a Rusko
Nefandím zemím, kde se děti vychovávají metodou „zlobíš, dostaneš šutrem do hlavy od celý vesnice“ nebo ty, které odkrajují Ukrajinu jako svatební dort. Jenže vzhledem k tomu, že Saudská Arábie a Rusko jsou dva největší dodavatelé nafty, každým natankováním jim přispíváme do prasátka, ze kterého jsou financovány jejich bizarní principy. Zároveň fandím ekologickým opatřením, a jakkoli není pravda, že elektromobily by byly 100 % čisté (to jedině v produkci CO2 přímo ve městech), do budoucna, až se zmodernizuje produkce elektřiny, zlidští produkce lithiových baterií a zekologičtí jejich likvidace se zdá být dobrou cestou. Z obou zmíněných důvodů se mi zdá využití elektroaut jako vstřícný krok vůči naší planetě.
7) Všemocný kufr
Jsem typ člověka, který všechno, co se nemusí nutně udělat hned, vždycky odloží. Proto mám neustále plný kufr u auta. Nesnáším vynášení věcí do 3. patra bez výtahu. V Cybertrucku, jehož kufr je podobně velký jako průměrný obývák v paneláku, bych mohl celoročně vozit lyže a lyžáky, longboard, obří nafukovací melounovou matraci do vody, filmovou techniku, sbírku bizarních čepic na mejdan a spoustu dalších věcí, které se najednou do mého Focusu společně nevejdou (a navíc nezřídka kdy převyšují jeho cenu). Se Cybertruckem by to bylo úplně jedno. Vyklidil bych jej jen v jediném případě – když bych jej v létě přeměnil na bazén, jak se to u pickupů dělá a trávil parné dny v kufru u nás na Žižkově.