Johnson byl v kampani pořád mezi lidmi, uměl vystihnout fotogenické momenty

Johnson byl v kampani pořád mezi lidmi, uměl vystihnout fotogenické momenty Zdroj: Profimedia.cz

Petr Sokol: Johnsonem zaskočená média aneb Kdo chce rozumět volbám, musí sledovat kampaně!

Petr Sokol

Některá – i velká česká – média byla velmi zaskočena nedávným vítězstvím Borise Johnsona a rozhodnutím Britů pro brexit v předčasných volbách. Vlastně to pro ně byl třetí šok v řadě: brexitové referendum, Trumpovo vítězství a teď i potvrzení brexitu volbami. Kdo za to může?

Nutno dodat, že v tom nebyla česká média sama, ale podobné zaskočení z vůle lidu ve velkých západních společnostech zažil celý jeden velký proud světové žurnalistiky. Mohli bychom mu říkat levicově liberální, ale vlastně je to jedno. Podstatou toho, že klíčová část médií tyto volební výsledky opět nečekala, bylo nejenom opomenutí některých důležitých informací a jevů, ale také neschopnost analyzovat průběh volební kampaně. Od Rakušana Kurze přes Brita Johnsona až po Američana Trumpa totiž teď ve volbách vyhrávají lídři s profesionálně propracovanými kampaněmi. 

I letošní rok bude v České republice volební a všichni, kdo se do něj zapojí, ať už jako přímí aktéři, nebo jako vnější komentátoři, by si proto měli vzít poučení z prosincových britských voleb. Samozřejmě nejde z britských ostrovů úplně vše okopírovat, ale přesto je průběh tamního posledního volebního klání otevřenou učebnicí volebních kampaní a skoro se chce říct, že kapitoly o Borisi Johnsonovi v ní tvoří příklady, jak kampaně dělat, a naopak pasáže o labouristickém vůdci Jeremym Corbynovi ukazují slepé uličky a zastaralé návody.

Showman Boris

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!