Milo Manara nekreslí jen nohaté dámy, věnuje se i zdravotnicím v rouškách
Je to největší současný italský komiksový tvůrce. Proslavil se kreslením svůdných dlouhonohých žen. Za časů korony ale kreslí doktorky, ošetřovatelky i policistky. Všechny v rouškách, dojemně krásné. Milo Manara je ročník 1945, a patří tedy k nejohroženější skupině obyvatelstva. A v Česku právě vyšel jeho nejlepší komiks, pocta Michelangelovi Merisimu da Caravaggio.
Milo Manara byl vždy skvělý řemeslník, který vynikal v objektifikaci žen jako nikdo jiný. Zná ho celý komiksový svět, jeho nejslavnější komiksy vyšly i u nás a vždy to skončilo postesknutím nad tím, že by si kreslíři neměli psát scénáře a že se erotično se tak nějak brzy okouká.
Instagram za pandemie
Jenže Milo Manara stárne a současná situace mu dozajista nedá spát. Před pár dny zemřel na COVID-19 jeho španělský kolega Juan Giménez, autor Metabaronů, který byl jen o dva roky starší než on. Ale Manara se neschovává, naopak, je velice aktivní na svém Instagramu, kam velice svižně přidává nové a nové obrazy reagující na aktuální situaci (včetně pocty Renému Uderzovi, kreslíři Asterixe, o jehož úmrtí jsme psali ZDE).
Více než symbolicky v těchto dnech, kdy ani knihkupectví nejsou otevřena, vyšla v nakladatelství Crew jeho zatím poslední velká kniha – Caravaggio. Komiks o životě a smrti jednoho z největších malířů světa, tenebristy, naturalisty, hedonisty, jen dokazuje, že Manara už upírá oči na jiná místa, a nepotřebuje k tomu ani smrtící nákazu. Nakreslil komiks, jenž není jen poctou slavnému malíři; nakreslil svůj nejlepší příběh se skvělým tempem i střihem.
Michelangelo Merisi da Caravaggio
Michelangelův život patří k těm velkým příběhům. Nezadá si s velikostí jeho díla. Pojmout ho jako komiks se nabízí, ale podobný projekt skýtá mnohá úskalí. Manara se ale všem vyhnul a Itálii přelomu 16. a 17. století vykresluje s bravurou sobě vlastní. Zajisté, nechybí odhalené ženy, ale nečekejte ulepenou oplzlost jako ve Vůni neviditelného.
Caravaggio je komiks, při kterém vám bude v uších znít střídavě italská opera a pak zase varhany a bude vás mrazit z okolností, za kterých Caravaggiovy obrazy vznikaly. Dokonce i pokud jste historie umění znalí, budete se muset Manarovi obdivovat. Nejenže vizuál komiksu skvěle ladí s Caravaggiovým vnímáním světa, ale Manara protentokrát skvěle zvládl příběhovou zkratku, takže ani jediná stránka zde není pro nic za nic.
Hrůza z umění
Na stránkách komiksu se objevují Caravaggiovy obrazy, ale Manara před nimi zachycuje i živé modely, které trnou hrůzou z krásy, již před sebou vidí. Právě bázeň z umění démonického Caravaggia hraje v Manarově komiksu prim, a protože se mu ji daří přenést i na čtenáře, činí z díla to nejlepší, co kdy italský kreslíř vytvořil.
Jistěže Caravaggio na konci komiksu umírá; zůstává po něm ale nesmrtelné dílo, které přetrvává více než čtyři sta let. Je nesmrtelné. A o kus té nesmrtelnosti tu hraje i Milo Manara. A hraje o ni po čertech dobře.
Na ukázky z komiksu se podívejte do galerie: