Video placeholder

Otevírají se kina, s premiérami se ale šetří. Na jaký film v příštích dnech zajít?

S rouškou a povinnými odstupy to asi bude trochu divné, nicméně hlavně že to bude: v pondělí 11. května se spolu s obchody a zahrádkami otevírají i kina, a i když se s premiérami zatím šetří, mezi uváděnými tituly nechybí divácký hit, a dokonce ani hollywoodská premiéra.

V Praze se začne zostra: hned 11. května uvede populární artové kino Bio Oko obnovenou premiéru nejnavštěvovanějšího českého dokumentu historie, hit předkaranténního jara V síti, a to rovnou za účasti režiséra Víta Klusáka. Film zpracovávající téma zneužívání dětí na internetu se v kinech před nástupem covidu-19 stihl ohřát sotva dva týdny, rekord v návštěvnosti nicméně stihl zlomit hned v tom prvním. Kromě Oka zařadilo snímek Barbory Chalupové a Víta Klusáka do programu na pět desítek kin v celé republice.

Režisér Vít Klusák o filmu V síti:

Video placeholder
Vít Klusák v pořadu Prostor X o svém dokumentu V síti • Reflex.cz

Oscarový režisér i ruský debutant

Vršovické Kino Pilotů zahajuje pro změnu předpremiérou: 11. května uvede Vysokou dívku, film teprve osmadvacetiletého ruského režiséra Kantěmira Balagova, který se dostal do finálního výběru na cizojazyčného Oscara. K osobnímu příběhu dvou žen, který se odehrává v troskách rozstříleného Petrohradu, inspirovala talentovaného režiséra kniha laureátky Nobelovy ceny Světlany Alexijevičové Válka nemá ženskou tvář. „Uvědomil jsem si, jak málo toho vím o válce a o roli, kterou v ní ženy sehrály,“ říká k filmu, jenž do kin oficiálně vstoupí až o deset dní později.

Od pondělí se v kinech bude hrát i dokument o natáčení nejúspěšnějšího českého snímku loňského roku 11 barev ptáčete, švédsko-gruzínské taneční drama Dokud se tančí, které svérázně pracuje s LGBT tematikou, komedie oscarového režiséra Michela Haznaviciuse Zapomenutý princ či americké válečné drama Nejvyšší pocta, o němž jsme psali v souvislosti s jeho premiérou na internetu.

Režisér filmu Nabarvené ptáče Václav Marghoul v Prostoru X:

Video placeholder
Prostor X: Rozhovor s Václavem Marhoulem • Prostor X

Dva dárky ze spícího Hollywoodu

Z pohledu většinového diváka bude atraktivnější čtvrtek, kdy do programu přibudou tři další tituly: Afrikou na pionýru, svěží motorkový cestopis Marka Slobodníka (jenž se během koronavirové epidemie rovněž rozhodl spolehnout na digitální platformy). Dále vztahová miniatura Davida Laňky Poslouchej a jediná „regulérní“ premiéra hollywoodského titulu, hororu Lov, v němž se dvanáct lidí probudí na mýtině uprostřed lesa.

Právě nasazení amerických snímků představuje nejen u nás velký otazník: v zámoří kina ještě neotevřela a hollywoodská studia si nemohou dovolit odpremiérovat své mnohdy nákladné tituly bez toho, že by je současně viděli i američtí nebo například čínští diváci.

Ne všechna kina otevřou

Jak také podotýká Petr Slavík z distribuční společnosti Cinemart, jež vedle zmíněného Lovu počítá ještě s premiérou filmu nové adaptace Jane Austenové Emma o týden později, v Americe se situace liší stát od státu, takže plánovat nejde zatím skutečně vůbec nic. Ostatně ani v Čechách neotevřou s hlavní vlnou rozvolňování zdaleka všechna kina: například síť multiplexů Cinema City v České republice se rozhodla odložit start do doby, kdy situace umožní provoz bez větších omezení.

Minimálně do konce května si tak musíme vystačit převážně s tituly, jež se do kin buď vracejí, nebo do nich míří z internetu a jsou až na výjimky evropského původu (v posledním květnovém týdnu ještě Pro Samu a Problémissky).

Otevření kin je navíc pouze prvním krokem na cestě, která může být pro kinaře dlouhá a strastiplná. Jak trefně připomíná Jan Macola, provozovatel pražského Kina Pilotů, jestli biografy čeká happy end, teď závisí především na nás – budeme se bát chodit nebo ne? Rozzuzlení napíšou sami diváci.