Mrtvý žánr? Ale kdeže! Kratičký western, u kterého se nestihnete nadechnout
Malé komiksové Nakladatelství Josef Vybíral inklinuje k dobrodružným opusům ze všemožných prostředí, ale prozatím z jeho produkce vynikají westerny. Údajně mrtvý žánr se těší ve Francii velké oblibě, a je proto dost možné, že současné nejlepší kovbojky vznikají právě mezi Galy. Skvělým dokladem je komiksová povídka Až do posledního.
Dlužno přidat, že tenhle komiks loni hodně bodoval i v samotné Francii, a tak se není čemu divit, že na něj český nakladatel vsadil. Má sice pouhých osmdesát stránek, ale na zhuštěném prostoru se toho odehraje tolik, že by to třeba takovému Alejandru Jodorowskému vystačilo na dobrá tři komiksová alba.
Kovbojové končí
Už výchozí situace je skvělá – železnice právě začíná hrát prim na Divokém západě a honáci krav už nebudou mít práci. Tisíce drsných chlapů bez jistoty výdělku v přímém přenosu. Dělejte si, co chcete. To nemůže dopadnout dobře.
Tohle je ale až druhá scéna. Ta první – a můžeme vás ujistit, že na tak malém prostoru si scenárista Jérôme Félix nedělá příliš starostí s nějakým vysvětlováním – zachycuje hlavního hrdinu, Russella Dvoukolťáka, jak přijíždí na stateček zesnulého přítele. O jeho smrti věděl, ale netušil, že nalezne mrtvou i jeho ženu. Naživu je jen jejich retardovaný syn Bennett, kterého je zapotřebí se ujmout.
Kde odpočívají honáci
Vyprávění je příjemně drsné a osudové, a i když Russell pomyslel na budoucnost a našetřil si obnos na sice nikoli spokojené, ale přesto nějaké to stáří, je od začátku velmi nejisté, že se jej ve zdraví dočká. A rozsah komiksu mu také moc nadějí nedává.
Scénář je zkrátka výtečný a lépe by jej dokázal zpracovat asi jenom Cormac McCarthy, jehož optiku Félixův scénář místy připomíná. Mccarthyovskou poetiku „kazí“ ještě taky kresba Paula Gastinea, která je realistická, ale vzhledem k syrovosti příběhu by komiks klidně snesl i méně opulentní, méně líbivé zpracování. Ale nač žehrat nad povedenou kresbou?
Tak trochu Zaklínač
Zabývat se popisem pokračování příběhu by bylo kontraproduktivní, obejít se bez spoilerů je při tak krátké metráži složité. Bez obav lze ale napsat, že se jedná o epizodu z konce jedné velké éry. Z časů změny. Právě takové okamžiky miluje třeba Andrzej Sapkowski, který v nich spatřuje to nejlepší podhoubí skvělých příběhů.
Ano, Russell je tak trochu Zaklínač Geralt z Rivie, který se marně snaží postavit vichru změn, jenž se v tomto konkrétním případě zvedá spolu s oblaky páry železnice. Také Russell se snaží zachovat správně. Ale je ve vleku dějin i osudu. Komiks Až do posledního je jedním z těch, na které budete jistě dlouho vzpomínat. I když má jen osmdesát stránek.