Nová houpací křesla probudí staré vzpomínky: Karel Matějka představuje křeslo Restless
Na Designbloku se letos objevila nová houpací křesla z dílny produktového designéra Karla Matějky. Autor se v tomto designu pokusil přinést staré známé pocity z nábytku novou a neotřelou formou. Moderní vzhled a osobitost však křeslům Restless nic neubírají na univerzálnosti.
Zatím poslední objekt vycházející z návrhu designéra Karla Matějky navazuje na jeho dva předchozí projekty, které si v rámci své funkce zdárně pohrávaly s efektem pohybu. „Pomyslně jsem tímto objektem chtěl uzavřít své „nestabilní“ období. Baví mě vytvářet věci, které v sobě mají nějakou přidanou hodnotu, nějaký prvek překvapení a zábavy a pohyb je jedním z hlavních impulzů, které takové zážitky umožňují, tedy alespoň já to tak vnímám. Ale upřímně, možná to opravdu vše jen vychází z mé neposedné povahy. Rád sportuji, lítám, lyžuji, lezu... Dělám blbosti,“ říká autor návrhu a dodává k tomu: „Když si představujeme houpací křeslo, nejspíš se nám jako první vybaví staré ohýbané křeslo někde na zápraží. Já jsem chtěl ale udělat něco netradičního, a to nejen ve smyslu designu, ale i ve smyslu samotného pohybu.“ Výsledkem této snahy je organicky tvarované křeslo, které se umí nejen houpat, ale zároveň otáčet kolem své osy, což sedícího velmi hravě vrátí do dětských let. „Miluji ten pocit euforie a radosti, když blbnete, když jste zase dítětem, a navíc je to dovolené. Chtěl bych, aby přesně tento pocit lidé při sezení na mém novém křesle zažívali,“ glosuje designér Matějka.
Design křesla Restless působí přívětivě už na první pohled, kdy z příjemně oblého sedáku plynule vystupuje opěrka poskytující až překvapivý komfort. „Hledání optimální ergonomie jsem věnoval opravdu hodně času. Podařilo se mi tak vytvořit skutečně pohodlné sezení, a to i přesto, že má křeslo relativně nízkou opěrku,“ vysvětluje Karel Matějka.
Díky propracovanému designu může křeslo Restless posloužit jako solitér v privátním sektoru (terasy, bazény, zahrady), ovšem zejména ve skupině obstojí i ve veřejném prostoru, a to jak v interiéru, tak pod širým nebem. Jemný tvar křesla přitom nemá ambice na sebe strhávat pozornost, přesto v člověku nevtíravě evokuje touhu jej vyzkoušet. Jistou míru individuality křeslům poskytuje široké spektrum barev, s jejichž pomocí lze v případě skupinové formace vytvářet atraktivní barevné kompozice.
Designér Karel Matějka provozuje své vlastní studio, kde navrhuje nejen nábytek, doplňky a světla, ale také sportovní vybavení. V roce 2019 získal nominaci na titul Designér roku v rámci udílení cen Czech Grand Design Award.