Prezident MFF KV Jiří Bartoška: Festival letos bude, navíc s novým investorem a platformou KVIFF.TV
Věří, že ještě letos řekne své pověstné „Považujme letošní ročník za zahájený.“ S ohledem na vývoj pandemie se tak stane buď v tradičním červencovém termínu, nebo o šest neděl později, na konci srpna 2021. Už teď jsou ale přípravy odloženého 55. ročníku MFF KV v plném proudu a Jiří Bartoška, prezident MFF KV, navíc představuje nového strategického investora, který pomůže festivalu s modernizací a digitalizací.
Karlovarský festival získává nového strategického investora, skupinu Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Co přesně se tím mění?
Pro diváky nic. Prezidentem festivalu i předsedou představenstva zůstávám já, posílí jen role manažerského týmu, takže Kryštof Mucha bude mít ke stávající pozici výkonného ředitele navíc funkci člena ve tříčlenném představenstvu. Nedochází k personálním změnám, se svými týmy zůstávají umělecký ředitel festivalu Karel Och i šéf produkce Petr Lintimer. Věrni festivalu, což jsme rádi, budou nadále i stávající partneři, kteří rozšíření o strategického investora vítají. Máme k dispozici silný tvůrčí tým, s nímž pracujeme už 27 let, nemění se ani umělecká rada. Jedná se pouze o rozšíření naší působnosti.
Jakým směrem přesně?
Skupina Rockaway Capital chce podpořit filmový průmysl v Česku a střední Evropě, takže se bude snažit, aby festival rozšířil mantinely své působnosti. Plánuje se vytvoření platformy KVIFF.TV, která by měla mít středoevropský charakter. Festival tak získá jasnou konkurenční výhodu v tom, že na platformě bude prezentovat nejen hosty festivalu, ale hlavně distribuovat jejich díla. Na modelu KVIFF.TV, který by měl být čistě artový, se již začíná pracovat, uvažujeme o posílení existující distribuční sítě KVIFF Distribution v užší spolupráci s Aerofilms. Mám radost, že se okysličujeme novými technologickými možnostmi; založením platformy se posuneme o stupeň výš, budeme některým filmům schopni nabídnout středoevropskou distribuci.
Jak výrazně bude KVIFF TV inspirována televizním kanálem amerického festivalu nezávislých filmů Sundance TV?
Z hlediska artové dramaturgie je Sundance TV do určité míry vzorem, oba festivaly navíc pojí dlouhodobá spolupráce. V roce 2005 dorazil do Varů prezident festivalu Sundance Robert Redford, který obyčejně na žádné festivaly nejezdí, a oficiálně nastartoval dodnes živou a plodnou spolupráci.
Nový strategický partner vstupuje do festivalu ve chvíli, kdy se kvůli pandemii ruší filmové přehlídky na celém světě. Souvisejí spolu tyto dvě věci?
Nijak zásadně. Snahy určitým způsobem „vstoupit“ do festivalu tady od různých firem byly už tak posledních pět let. Ale skupina Rockaway Capital je první, která má také vlastní uměleckou vizi a upřímný zájem moderně pokračovat v tom, co jsme před 27 lety nastartovali s naším týmem. Nikdy bych nedopustil, aby společenský věhlas festivalu převážil nad jeho uměleckou hodnotou - a nyní máme dobrý předpoklad, že se tak opravdu nestane. S Rockaway Capital Jakuba Havrlanta se totiž známe delší dobu, navazujeme na stabilní spolupráci - už čtyři roky je hlavním partnerem festivalu MALL.cz z portfolia Rockaway Capital. Do toho patří i Mall.tv, jejíž seriál #martyisdead z dílny producentů Milana Kuchynky a Vratislava Šlajera vyhrál letos v kategorii krátkých seriálů Mezinárodní cenu Emmy – jedná se o historicky první hraný projekt České republiky, který v celosvětové konkurenci uspěl. Právě proto, že je MALL.cz partnerem festivalu, bylo jasné, že pro další rozvoj budeme potřebovat určitého garanta jistoty a stability. Vstup Rockaway Capital považuji zkrátka za ideální synergii.
MFF Karlovy Vary 2021 se bude konat v červenci (2. – 10. 7.) nebo v srpnu (20. – 28. 8.); o definitivním termínu se rozhodne v příštím týdnu. I loni během koronavirové pandemie však udržovaly Vary, což není u všech mezinárodních festivalů běžné, přímý kontakt s domácím publikem a filmovými fanoušky. S velkým ohlasem se setkala speciální přehlídka šestnácti premiérových filmů TADY VARY ve vašem kině od 3. do 11. července 2020, kterou v necelé stovce kin po celé České republice vidělo téměř 37 000 diváků a které Reflex, už tradičně hlavní mediální partner MFF KV, věnoval speciální filmovou přílohu. V listopadu 2020 plánovaly Vary i „půltou“, čtyřdenní, nesoutěžní přehlídku zhruba 30 snímků v několika tradičních festivalových sálech. Exkluzivní výběr nejvýraznějších titulů z festivalů v Sundance, Berlíně, Benátkách či s označením Cannes Label se však – kvůli druhé vlně pandemie – nakonec uskutečnit nemohl.