Obálka Pecky

Obálka Pecky Zdroj: Archiv nakladatelství Centrala

Prázdnotu, kterou ženy po rozchodu cítí, zaplňuje jiná láska, která dokáže být nesmírně hluboká i naplňující, přestože ji život dokáže velmi těžce zkoušet.
Ray a Bron tvoří pár již několik let. Když se později v jejich společném životě objeví Rayina malá neteř Nessie, vnímají obě ženy její přítomnost jako šanci vybudovat si vlastní rodinu.
Bron se musí vypořádat se vztekem své mladší sestry Grace, která se na ni zlobí za to, že před pěti lety opustila domov i přísnou křesťanskou výchovu.
Ray svádí bitvy se svou starší sestrou, svobodnou pracující matkou Amandou, které se nelíbí, že její dcera tráví čas ve společnosti Rayiny transgender přítelkyně Bron.
4 Fotogalerie

Když se rozejdou vzteklá malá Číňanka a trans žena, je z toho komiksová pecka

Kryštof Eder

Komiks Pecka otevírá scéna, v níž trojice ústředních postav pobíhá mezi stromy. Dvě ženy a malá dívka běží, cení přitom špičaté zuby a celkově v jejich tvářích sledujeme až jakési animální rysy; hon skončí ve chvíli, kdy jedna z žen začne telefonovat. Jedna z žen, Ray, nabude zpět lidské podoby a vyřídí hovor se sestrou, která se shání po své dceři.

V centru pozornosti komiksu Pecka, jehož český překlad Hany Vaškové právě vydalo nakladatelství Centrala, stojí Ray a její přítelkyně Bron. Jejich partnerský vztah je pravidelně zpestřován péčí o Rayinu neteř Nessie. S malou dívkou si Bron s Ray skvěle rozumějí, jinak to však v jejich životech žádná sláva není. Vztahy, v nichž jsou ženy zamotané, jsou totiž veskrze pochroumané, problematické, a kontakty s blízkými je dovedou pěkně zabolet.

Intimně laděné vyprávění zaměřené na husté předivo mezilidských vazeb umocňuje prázdnota, která ze stránek čiší – pokud už se vyhrabeme z interiéru, prostory jsou povětšinou vylidněné či poloprázdné. Symetricky rozložené panely pak podněcují k pomalejší, soustředěné četbě a koncentraci na detaily. Australský*á tvůrce*kyně Lee Lai (autor*ka je transgender, což je identita, s níž si čeština zrovna netyká, proto ta poněkud neohrabaná hvězdička) účelně pracuje především s výrazy ve tvářích jednotlivých aktérů.

Černá ovce rodiny, která není černobílá

Ani vztah mezi protagonistkami samotnými není zrovna v nejlepší kondici. Bron se evidentně potýká s pěknou kupu problémů; Ray musí ráno co ráno odhadovat, v jaké náladě se její přítelkyně probudila, a vše kulminuje Broniným návratem k rodičům – Ray zanechá její odjezd v rozpacích a odluka ji nasměruje do dost chmurného životního období.

Z tohoto neúplného výčtu by se mohlo zdát, že je vztahová kaše v Pecce trochu moc hustá. Ale není tomu tak. Komiks se čte hladce a všechny výše vytčené problémy jsou prezentovány přirozeně a ladně, vyprávění mezi nimi plynule meandruje a umocňuje tím dojem, že podobné nástrahy si může život přichystat v podstatě na každého.

Lee Lai je přitom dalek*a černobílého vidění, prakticky všechny postavy jsou s tím, jak se vztahy mezi nimi vyvíjejí a proměňují (a o vztahy, zdaleka nejen ty partnerské, tu jde především), postupně nahlíženy se svými pro i proti. Výjimku tvoří snad jen Bronini rodiče (hlavně matka), u nichž je však třeba zohlednit jejich postoj k víře, do nějž jim dcera svým životem tak trochu hodila vidle; vedle toho, že žila se „vzteklou malou Číňankou“, jak Ray nazve Bronin otec, je Bron rovněž trans, jak se dozvíme z jediné, takřka mimoděčné zmínky až v závěru komiksu.

Jen se tak proběhnout

Podle úvodní scény se zdá, že si šestiletá dívka se svou tetou a její přítelkyní rozumí na jakési zcela přirozené bázi. Na rozdíl od ostatních nemá potřebu řešit Bronin gender, orientaci či problémy, do nichž zabředává. Nessie je spokojená, že si s tetou a její přítelkyní může zařvat, proběhnout se po parku. Lee Lai v knize citlivě staví kontrast mezi dětskou bezprostředností a myšlením dospělých, jež je zákonitě zatíženo konvencemi, předsudky – ale třeba i starostí o budoucnost či nezbytností říct svým blízkým čas od času pěkně od plic, jak se věci mají.

Křehký a melancholický komiks Pecka se zažere pod kůži a nezáleží přitom, zda k příběhu přistoupíme s dětskou naivitou a otevřeností jako Nessie, nebo se budeme ve vztazích pitvat jako zbytek osazenstva.