Video placeholder
Formule 1 vs. pilot Martin Šonka
Formule 1 se proháněla centrem Prahy i na Moravě
Formule 1 se proháněla centrem Prahy i na Moravě
David Coulthard
Formule 1 se proháněla centrem Prahy i na Moravě
10 Fotogalerie

Jak se natáčela Formule 1 v Praze: Shánění povolení, modlení se za počasí i desítky hodin záběrů „k ničemu”

-bam-

Když se rozhodnete natočit road trip s formulí Red Bull Teamu Honda ve dvou zemích a máte na to pět dní, potřebujete, aby do sebe zapadlo víc věcí - zejména když chcete dostat formuli na Karlův most, kam auta normálně nesmí. Co všechno vyžadovalo natáčení snímku From Castle to Castle s legendou F1 Davidem Coulthardem a kolikrát hrozilo, že film nevznikne? Podívejte se s námi do zákulisí na klíčové momenty.

Nejdřív čísla

Během pěti dnů se natočilo 59 hodin hrubého materiálu. Na každou minutu filmu tak vychází 500 nepublikovaných minut. Základní štáb tvořilo zhruba 40 lidí, ale na každé lokaci se k němu přidávali další členové, takže na každém místě natáčelo kolem stovky lidí. V součtu se najelo víc jak 1700 kilometrů. 

Pandemie

Teď to tak nevypadá, protože filmová premiéra proběhla už v uvolněné atmosféře, ale když se začínalo s natáčením, čísla s denními přírůstky nakažených covidem byla děsivá. „Byl to moment, kvůli kterému si vážím Red Bullu. Tehdy stáli před rozhodnutím, jestli to zrušit, nebo pokračovat s přípravou a riskovat finanční ztráty, kdy se do natáčení situace nezlepší. A oni do toho šli. Věřili, že se to zlepší a že to dokážeme. Nejen tenhle moment dělal z Red Bullu ne klienta, ale součást týmu, který by se rozkrájel pro co nejlepší výsledek,” říká režisér Markus Krug.

Čas

Času není nikdy nazbyt a ve filmařině to platí dvojnásob. Štáb vyhrál soutěž na natáčení snímku před Vánocemi loňského roku, natáčet se začalo koncem letošního dubna, takže na přípravy byly čtyři měsíce a kousek. Během nich bylo třeba postavit tým, dostat do Česka formuli, zajistit potřebnou techniku, napsat scénář, poskládat lokace a především získat všechna potřebná povolení, což při natáčení v místech, jako je historické centrum Prahy, ze začátku znělo jako scéna z vědeckofantastického filmu.

Povolení

„Hodně lidí se nás ptalo, jak jsme to dokázali, ale pravda je prostá - šli jsme oficiální a tou nejpřímější cestou,” popisuje produkční Vilém Postránecký, jakým způsobem se týmu povedlo domluvit natáčení na Karlově mostě. Kroky vedly přes Magistrát hlavního města Prahy až na Městský úřad Prahy 1, která byla tou správnou institucí. „Protože jsme s procesem začali včas, nemuseli jsme nikomu brečet na rameni a povolení získali standardním procesem,” říká Vilém Postránecký, který působil jako vedoucí produkce seriálu Vyšehrad. „Přesto se přiznám, že když jsme natočili první záběr na Karlově mostě, tekly mi slzy dojetím,” říká syn herce Václava Postráneckého.

Počasí

Když se režisér Markus Krug se svým štábem vydal na první obhlídku filmových lokací, chodil ještě ve sněhu. S příchodem jara se nachýlilo natáčení, ale teploty v Česku byly pořád hluboko pod průměrem. Chladno dělalo vrásky během natáčení na Hradčanském náměstí. „Chvíli bylo slunečno, chvíli mokro. Těžké bylo udržet motor v optimální teplotě, protože jeden moment nebyl dost zahřátý, a pak byl zas zahřátý až moc,” popisuje Tony Burrows z Red Bull Racing Honda Teamu. Počasí zahrozilo také v Popradu, a to v den, kdy se měla natáčet vrcholová scéná s Davidem Coulthardem a Martinem Šonkou. Od rána se po krajině válela mlha, která nepřála létání ani záběrům s horskými masivem v pozadí. Nakonec se povedlo dojednat jeden natáčení den navíc, kdy se počasí umoudřilo a místo mlhy nabídlo azurovou oblohu. Díky tomu si diváci mohou kaskaderský kousek vychutnat v tom nejlepším světle.

Souhra

I při natáčení běžných scén se často musí sehrát více okolností, ale když chcete do jednoho záběru dostat formuli a letadlo letící hlavou vzhůru jen pár metrů nad zemí, a to v rychlosti kolem 200 km/h, jde o synchronizaci přímo mistrovskou. „V momentě, kdy jsme byli přímo nad sebou, jsme se kvůli omezenému výhledu vnímali jen periferně,” říká český akrobat Martin Šonka s tím, že se během letu musel dívat dopředu, aby dokázal odhadovat výšku. David Coulthard zas kvůli helmě a chrániči hlavy nemohl zvednout hlavu. Srovnat formuli s letadlem tak mohl jen podle zrcátka, které mu jeho tým přilepil nad volant.

Fanoušci

Bez fanoušků to nejde ani ve filmu ani ve formuli, ale při natáčení jde především o bezpečnost. Pustit formuli na scénu, kde by byť jen teoreticky hrozil střet s člověkem, bylo pro tým nepřijatelné. Každá lokace byla perfektně zabezpečená, ale jak přibývaly natáčecí dny, veřejnost se dozvěděla o lokacích a před natáčením na Spišském hradě na štáb čekaly tisíce fanoušků. „Vypadalo to tam jak na hudebním festivalu, pro natáčení to byly absolutně nepřijatelné podmínky,” říká produční Vilém Postránecký. Situaci vyřešilo rychlé rozhodnutí prohodit lokace. Místo na Spiš se jelo natáčet do serpentin pod Tatrami. „Věděli jsme, že jakmile uděláme první jízdu, zvuk motoru formule nás prozradí a fanoušci za námi přijedou i sem. Dojezdová vzdálenost ze Spiše byla 45 minut, což byl přesně čas, který jsme měli na natáčení. Když fanoušci dorazili, měli jsme hotovo,” přiznává produkční Postránecký.