Omezení vytváří styl: Výtvarník a filmař Emil Křižka natočil působivý horor, který vlastně hororem není
Dvě dysfunkční rodiny, každá jiná: jedna drží pocity a věci pod povrchem, ve druhé emoce stříkají proudem v prostředí přeplněném harampádím. Jejich cesty se střetnou značně krvavým způsobem… Působivý film Hrana zlomu s drsnými hororovými postupy a komikem Štěpánem Kozubem v netypické roli natočil Emil Křižka (48), který se ke kinematografii vypracoval z pozice samouka.
Jak jste si jako vystudovaný kamenosochař našel cestu k filmu?
Při kamenosochařství nebo malování obrazů mi vždycky něco chybělo. Představoval jsem si, že udělám výstavu, kterou zasadím do určitého prostředí, pro atmosféru tam pustím hudební doprovod, ale stále to nebylo ono. Později jsem si uvědomil, že jazyk, jímž chci mluvit, je filmová řeč.
Člověk nemusí být expert, aby v Hraně zlomu vnímal postupy zejména z amerických hororů. Na jakých jste vyrůstal?
Na Hellraiserovi, Texaském masakru motorovou pilou, sérii Evil Dead, na starších filmech Petera Jacksona jako Bad Taste a Brain Dead. Učil jsem se z filmů na Blu-rayích, kde byla spousta materiálů z natáčení, hodně je toho i na YouTube. Studoval jsem struktury vyprávění žánrových filmů, učil se od těch nejlepších.
V Česku se málo točí žánrové filmy a horory u nás nevznikají skoro vůbec. Proč to tak je?
Mám pocit, že se hodně českých tvůrců bojí světové konkurence. Přitom zapomínají, že máme něco, co oni nemají: nedostatek peněz. Cokoliv si velké zahraniční produkce vymyslí, můžou i natočit, ale my musíme nejdřív přemýšlet, jak to udělat, abychom všechno dokázali i zaplatit. A v tu chvíli přichází kreativita. Omezení vytváří styl: pokud máte sílu o svých omezeních přemýšlet, najdete na nich plus.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!