Proč Side Story: Steven Spielberg natočil pietní muzikálový remake
Režisér Steven Spielberg si splnil sen předělat některý z klasických amerických muzikálů. Volba padla na West Side Story skladatele Leonarda Bernsteina, textaře Stephena Sondheima a libretisty Arthura Laurentse.
Spielberg tvrdí, že spíš než remake desetioscarové filmové verze z roku 1961 chtěl natočit novou adaptaci původní divadelní inscenace (1957). Dějově se od sebe všechna tři díla liší jen v detailech: klíčový souboj se nyní neodehraje pod dálnicí, nýbrž ve skladišti soli, „hraní na svatbu“ proběhne v kostele, v rámci inkluze se objeví transgender postava a repliky ve španělštině... Jinak tu jsou opět Tryskáči a Žraloci, znepřátelené gangy sígrů, které se koncem 50. let minulého století perou o nadvládu nad newyorskou čtvrtí Upper West Side. Bývalý šéf bělošských Tryskáčů Tony a sestra současného vůdce portorikánských Žraloků Maria se do sebe zamilují, ale příběh inspirovaný Romeem a Julií jejich lásce nedopřeje šťastného průběhu.
Zásadnější změna spočívá v tom, že aktuální verze má novou choreografii od Justina Pecka – ta však kopíruje taneční postupy přelomu 50. a 60. let. A kamera Spielbergova stálého spolupracovníka Janusze Kamińského je sice dynamičtější než někdejší záběrování Daniela L. Fappa, ale i ona stojí na postupech desítky let starých: zejména na vnitrozáběrové montáži. Kamiński dokonce použil 35mm filmový materiál, což je v dnešní digitální době už hodně retro.
West Side Story 2021 tedy vypadá jako bratříček filmu z roku 1961, který vznikl v téže epoše a od té doby byl zavřený v trezoru. Tryskáči a Žraloci v něm působí drsněji a méně vtipně než jejich předchůdci, Rachel Zeglerová a Ansel Elgort jsou v hlavních rolích podobně mladí a dychtiví jako kdysi Natalie Woodová a Richard Beymer, přibylo sociální kritiky a Tonight a America zůstávají nádhernými písničkami. Spielberg si splnil sen a my můžeme hrát hru „najděte sedm rozdílů“. Pokud to někoho baví.