USA, Simone Leigh: Sovereignty: Držitelka Zlatého lva za nejlepší účast na 59. Biennale Arte v Benátkách, sochařka Simone Leigh, je současně autorkou instalace v Pavilónu Spojených států Sovereignty (Svrchovanost). Na snímku  je původní pavilón připomínající obří chatrč vůdce anonymního afrického kmene.

USA, Simone Leigh: Sovereignty: Držitelka Zlatého lva za nejlepší účast na 59. Biennale Arte v Benátkách, sochařka Simone Leigh, je současně autorkou instalace v Pavilónu Spojených států Sovereignty (Svrchovanost). Na snímku je původní pavilón připomínající obří chatrč vůdce anonymního afrického kmene. Zdroj: Timothy Schenck

Milk of Dreams, Barbara Kruger: Untitled (Beginning/ Middle/ End): Jednou z nejvýraznějších instalací se v hlavní mezinárodní výstavě Bienále prezentuje Američanka Barbara Kruger. Odkazuje v ní k době 60. a 70. let, kdy byla grafičkou a obrazovou redaktorkou časopisů Vogue, Mademoiselle nebo Aperture.
PinchukArtCenter, Volodymyr Zelenskyj na 59. Biennale Arte 2022: Za nejvýznamnější performanci letošního roku lze prohlásit projev adresovaný účastníkům Bienále. Kdo se ten čtvrteční večer nedostal do Scuola Grande Della Misericordia na recepci pořádanou ukrajinskou PinchukArtCenter, jako by nebyl..
Čech v Benátkách Rony Plesl: Stromy rostou z nebe V Benátkách obstál profesor designu na pražské VŠUP Rony Plesl, který v renesančním kostele Santa Maria della Visitazione představil unikátní objekty vzniklé revoluční technologií tavení skla Vitrum Vivum
Velká Británie, Sonia Boyce: Feeling Her Way Pavilón Velké Británie Feeling Her Way (Cítit její cestu) byl oceněn Zlatým lvem za nejlepší národní účast. Sonia Boyce (na snímku) v něm vytvořila zvukově-vizuální instalaci, která vzdává hold umění několika zpěvaček – Poppy Ajudha, Jacqui Dankworth, Sofii Jernberg, Tanitě Tikaram a Errollyn Wallen.
Nizozemsko, Melanie Bonajo: When the Body Says Yes: Instalaci When the Body Says Yes (Když tělo řekne ano) připomínající chill out prostor pro after party v kostele Chiesetta della Misericordia doprovodila vizuální umělkyně, filmařka a také certifikovaná koučka sexu stejnojmenným filmem, který publikum zbavuje sexuálních předsudků
12 Fotogalerie

Svět se potkal na Bienále: Sex, gender, válka a… umění

Marek Gregor

Hitů má letošní Benátské bienále umění rozhodně víc, než je fotografií v této reportáži.

Symbolem 59. ročníku Benátského bienále, kterému italská kurátorka Cecilia Alemani určila téma The Milk of Dreams (podle stejnojmenné knihy surrealistické spisovatelky a malířky Leonory Carrington), se nakonec stal návrat ke klasickému umění a hodnotám. Zlatého lva za nejlepší instalaci v mezinárodní výstavě získala americká sochařka a zároveň autorka Pavilónu Spojených států Simone Leigh (55), cenu za nejlepší národní účast si odnesla Sonia Boyce (60) za úžasnou zvukově-vizuální realizaci vzdávající hold ženskému vokálu v Pavilónu Velké Británie a Severního Irska.

Když tělo řekne ano

Další oceněnou instalací je podmanivá vzpomínka na šedesátá až osmdesátá léta minulého století Les Rêves n’ont pas de titre (Sny nepotřebují názvy) francouzské fotografky a videoumělkyně tuniského původu žijící v Londýně Zineb Sediry (58) v Pavilónu Francie.

Doslova nadšení vyvolali Nizozemci, kteří na následující zimní období připravili rekonstrukci svého pavilónu a pro letošní rok jej přepustili Estonsku. Samotnou nizozemskou expozici When the Body Says Yes (Když tělo řekne ano) vytvořila Melanie Bonajo, vizuální umělkyně, filmařka a certifikovaná koučka sexu v Chiesetta della Misericordia, kde v sakrálním prostředí vznikl odpočinkový prostor pro relaxaci, navazování přátelství a zbavování sexuálních předsudků.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!