Nejnovější (2022) ze stálých instalací v Ostravě:  Památník válečných veteránů od Pavly Scerankové

Nejnovější (2022) ze stálých instalací v Ostravě:  Památník válečných veteránů od Pavly Scerankové Zdroj: Foto z knihy Z galerie ven, s laskavým svolením vydavatele Galerie Jaroslava Fragnera & ARCHITECTURA, z. s.

Public Jukebox – elektroakustický objekt umístil v roce 2020 Krištof Kintera na louce u lesa nedaleko obce Hrachov na Sedlčansku a jen tak mimochodem se mu podařilo vytvořit novodobé poutní místo 21. století.
Spravedlnost – poslední veřejná instalace (2010) jednoho z nejosobitějších porevolučních sochařů, Mariuse Kotrby, který zesnul v roce 2011 v pouhých jedenapadesáti letech. Na Moravském náměstí v Brně už posledních sedm let pozoruje jezdeckou sochu markraběte Jošta od Jaroslava Róny.
Povoz Vladimíra Turnera našel své místo v areálu nádraží Praha-Veleslavín, kde je vystaven v rámci letošního ročníku Festivalu m3 – umění v prostoru, který pořádá Studio Bubeč.
Liberecká Zastávka od Davida Černého (2005) je ukázkovým příkladem koncepční práce s veřejným prostorem, v tomto případě vzniklé z iniciativy obecně prospěšné společnosti Spacium, pod vedením Ivony Raimanová
Židle Magdaleny Jetelové byla poprvé vystavena v roce 1981 v rámci legendární akce Sochy a objekty na malostranských dvorcích. Později ji Meda Mládková nechala instalovat na vltavskou hladinu, odkud ji o 21 let později odnesla tisíciletá voda. Původní Židle se po zrestaurování navrátila před Sovovy mlýny v roce 2016.
5 Fotogalerie

VEN(ku): Minulost, současnost i budoucnost umění ve veřejném prostoru

Marek Gregor

Galerie Jaroslava Fragnera a Studio Bubeč se spolu s Galerií hlavního města Prahy zamýšlejí nad fenoménem umění ve veřejném prostoru nyní, po revoluci, za socialismu i nad jeho budoucností.

Pravidelné letní umělecké festivaly Landscape (Galerie Jaroslava Fragnera) a Festival m3 – umění v prostoru (Studio Bubeč) letos ruku v ruce zabydlují funkční, rušené i dávno už ne­existující nádražní budovy a k nim přilehlá místa v Praze a okolí. Na převážně venkovní instalace pak navazuje výstava a právě vycházející stejnojmenná publikace Z galerie ven v Galerii Jaroslava Fragnera (GJF). Její ředitel Dan Merta k tomu říká: „Myslíme si, že jde o důležité téma, protože široká veřejnost, na rozdíl od té odborné, si ne vždy uvědomuje, že pokud se bavíme o umění ve veřejném prostoru, nejde jen o pomníky a dočasné instalace, ale jsou tu i festivaly výtvarného umění nebo architektury a další akce, jako například 4 + 4 dny v pohybu, Signal Festival, Festival nahých forem, Brno Art Open nebo dva ­ostravské festivaly – MalamudKukačka –, které se více věnují happeningu. Obecně se dá říci, že jde o dočasné i stálé intervence, jež zasahují do struktur našich sídel.“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!