Sousoší Procesí je dialogem autora se sebou samým. Vzniklo během covidu.

Sousoší Procesí je dialogem autora se sebou samým. Vzniklo během covidu. Zdroj: Pavel Černý

Fascinující hra gest a symbolů. Hliněné sochy Richarda Štipla odrážejí soubor starého a nového

Klára Čikarová

Hlína není jediným materiálem, se kterým výrazný současný figurální sochař Richard Štipl pracuje, je však spojujícím prvkem děl vybraných na jeho výstavu Hlava mapa v Mezinárodním muzeu keramiky v Bechyni. Autor v ní nabízí vhled do svého tvůrčího vývoje v podobě hliněných studií nebo forem.

Šternberský rodák, který na konci 70. let emigroval s rodiči do Kanady a v 90. letech se vrátil do vlasti, se ke svému sochařskému rukopisu propracoval prostřednictvím malby. Ve svých objektech se opírá o velké náboženské příběhy, jež aktualizuje pro současnost a interpretuje skrze figuru, gesta, mimiku a symboly. Nejčastěji jde o mužské akty, jejichž předlohou je on sám. Příběh vyprávějí pomocí naturalistických pozic a výrazů, ale i tetování na těle: „Je to nejen příležitost k obohacení díla o ornament, ale i možnost, jak dál rozvíjet příběhy postav, jak prezentovat odraz vnitřního obrazu na povrchu a nastolit odvěkou debatu, zda je krása povrchní, nebo zda odráží i nitro,“ vysvětluje autor.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!