Video placeholder
Premiéra filmu Il Boemo na festivalu v San Sabastiánu
Premiéra filmu Il Boemo na festivalu v San Sabastiánu
Premiéra filmu Il Boemo na festivalu v San Sabastiánu
Premiéra filmu Il Boemo na festivalu v San Sabastiánu
Premiéra filmu Il Boemo na festivalu v San Sabastiánu
10 Fotogalerie

Bellissimo film! Český film Il Boemo za velkých ovací vtrhl do Hlavní soutěže festivalu v San Sebastiánu

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

V narvaném sále pro 1800 lidí se 19. září uskutečnila první veřejná projekce snímku Il Boemo, který tak oficiálně vstoupil do Hlavní soutěže o Zlatou mušli na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu. Dobový film, jenž vznikal 13 let, sklidil v malebném městě na břehu moře bouřlivé ovace a diváci, kteří film viděli jako první na světě, se bezprostředně po skončení promítání zastavovali na kus řeči s herci i režisérem. Il Boemo režiséra Petra Václava objevuje život zapomenutého a geniálního skladatele 18. století Josefa Myslivečka.

I na výjimečně dlouhé a dynamické tiskové konferenci se evropští novináři ptali s kulometnou rychlostí i velice poučeně. Střídala se italština se španělštinou, francouzštinou i angličtinou… „Bellissimo film!“ volala nadšeně mladá italská publicistka.

Kromě důležitých aspektů snímku, jako je výjimečně zajímavé přírodní svícení, kamera španělského kameramana Diega Romera či příprava operních árií, pak jednu španělskou dámu zajímalo, zda byl Mysliveček v reálu opravdu tak hezký jako ve filmu, kde ho hraje Vojta Dyk. „Myslím, že ošklivý nebyl,“ odpovídal Petr Václav, režisér Il Boema s rozpočtem 138 milionů korun, který bude Českou republiku zastupovat také na Oscarech za rok 2022.  

Ať dosáhnu svého cíle

„Bože, dej, ať dosáhnu svého cíle. Budu tě oslavovat svou hudbou,“ říká mladý Josef Mysliveček v podání Vojty Dyka v první třetině filmu. Není zdaleka jedinou postavou, která si chce ve filmu splnit své sny a odpoutat se od očekávání tehdejší společnosti: zásadní roli ve snímku hrají ženy. Tři z nich, italské herečky Elena Radonicich, Barbara Ronchi a Lana Vlady se sešly právě v San Sebastiánu a odpovídaly na dotazy novinářů spolu s režisérem Petrem Václavem, představitelem titulní role Vojtěchem Dykem, producentem Janem Macolou a dirigentem a uměleckým vedoucím barokního orchestru Collegium 1704 Václavem Luksem.

Dirigent Václav Luks, který na španělský festival dorazil skutečně jen na skok, dodal zdejší tiskové konferenci zajímavý hudební esprit: „Pro mě Mysliveček nebyl nové téma, ale film určitě znovuobjeví jeho hudbu. Učili jsme se, že to byl jakýsi ´předchůdce Mozarta´, abychom následně zjistili, jak nesmírně zásadní byl pro italskou operu. Bylo pro mě fascinující objevovat i život tohoto bohémského Čecha.“

„Snažil jsem se s ním komunikovat přes muziku,“ řekl o Myslivečkovi jeho představitel Vojta Dyk a dodal: „Pro mě jako pro muzikanta bylo úžasné náš film nejen konečně vidět, ale i slyšet v sále, který běžně funguje jako koncertní síň, a má proto dokonalou akustiku. Co Václav Luks se zpěváky a jeho orchestrem dokázali, je neuvěřitelné!“

Tvůrci také zdůraznili, že všechny hudební operní scény byly ve snímku nahrány živě a herečka Barbara Ronchi se na roli operní zpěvačky i pečlivě připravovala: brala lekce zpěvu, učila se, jak dýchat a jak se chovat jako operní diva; hlas jí pak propůjčila slovenská sopranistka Simona Šaturová.

Všechny tři herečky se pak shodly na modernosti a živosti, které jejich postavy provázejí a které jim pomáhaly při práci na roli. „Moje postava má svoje sny, které nemůže ve své době uskutečnit. Jsou spojené s Josefem Myslivečkem: komunikují však spolu dušemi a hudbou, ne tělem. To se mi na celé věci zdálo nesmírně unikátní a zajímavé. Děkuji také režisérovi Petru Václavovi, se kterým jsme si o roli hodně povídali, díky tomu jsen mohla chvíli žít v úplně jiném století,“ uzavřela Lana Vlady.  

Režisér Petr Václav, který přečetl nejen stovky knih o období, ve kterém Josef Mysliveček žil, ale také všechny dopisy Mozarta a jeho otce Leopolda (Mysliveček byl jejich rodinným přítelem), na premiéře děkoval trpělivosti všech tvůrců a poukazoval na důležitý evropský kontext celého projektu.   

Kromě soutěže na festivalu v San Sebastiánu se na podzim bude Il Boemo ucházet také o užší nominaci výročních cen Academy of Motion Picture Arts and Sciences OSCAR v kategorii Nejlepší zahraniční film, kam ho jako českého reprezentanta vyslala Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). V českých kinech bude Il Boemo od 20. října, větší materiál si přečtěte v některém z příštích čísel tištěného Reflexu i zde na webu.