Představení Piano Babylon v Arše posouvá hranice divadla
Zajít jednou nestačí: dvouhodinová inscenace Piano Babylon je tak plná překvapení a nápadů, že ji potřebujete vidět víckrát. Hudebník, malíř, scénograf a divadelník Petr Nikl je v ní ve vrcholné formě, stejně jako jeho přizvaní spolutvůrci – klavírní virtuosové a skladatelé Beata Hlavenková a Michal Nejtek.
Piano Babylon představuje českého hudebníka, malíře, scénografa a divadelníka Petra Nikla ve vrcholné formě. K tvorbě své inscenace si přizval dva vynikající kolegy, klavírní virtuosy a uznávané skladatele Beatu Hlavenkovou a Michala Nejtka.
Téměř dvouhodinové představení je plné překvapení: dialog dvou klavírních virtuosů je pomalu narušován výtvarníkem a performerem Niklem, až se z něj stane eskapáda gagů všech tří zúčastněných…
Petr Nikl s výrazem zvídavého dítěte přivádí oba umělce do neobvyklých situací tím, že si na pianech pohrává s různými předměty. Brání jim v hudebním preludiu, nebo s nimi naopak souzní zpěvem a perkusemi. Oba hudebníci – po vzoru akrobata s kamennou tváří Bustera Keatona – bez mrknutí oka přijímají nejrůznější příkoří, která jim Nikl způsobuje. Skoro to vypadá, že kdyby je během představení polil dehtem a zasypal peřím, přijali by to trpělivě jako součást hry. Ale jak mi Beata Hlavenková po představení v šatně prozradila, má to své meze.
Nenechte se zmást. Oba hudebníci se rádi zapojí do Petrovy hry s proprietami a často překvapí skvělými hereckými výkony. Svoje místo tu má i improvizace, díky níž je každé představení trochu jiné. Nechci zabíhat do podrobností, abych vás nepřipravil o radost, kterou Piano Babylon nabízí.
Můj dojem z představení byl ale bez přehánění tak silný, že kdyby se mě nějaký cizinec, který se chce orientovat v české kultuře, zeptal, na co se zaměřit, řekl bych mu ve zkratce: Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha. Zlatá šedesátá a divadla malých forem. A v současnosti? Tvorba Petra Nikla.