Ronin, Bojiště Země. Český skladatel Elia Cmíral uspěl v Hollywoodu. Se slavnými kolegy se představí v Praze
Mychael Danna. Conrad Pope. Christopher Young. Nan Schwartzová. Chris Egan. Jeff Beal. Ta jména vám možná mnoho neřeknou, ale legendární filmy, za jejichž melodiemi stojí, rozhodně ano: namátkou Shrek, Pí a jeho život, Star Wars, Spider Man 3, Ronin, Stigmata či seriál House of Cards. Tito špičkoví hollywoodští skladatelé přijedou osobně na přednášky, workshopy a na dva unikátní koncerty (14. a 18. dubna v Obecním domě) druhého ročníku pražského festivalu Composers Summit ve dnech 14.–20. dubna. Bude mezi nimi i český rodák Elia Cmíral.
Už třicet let žije a pracuje v Los Angeles. Z Československa odešel v 80. letech do Švédska, kde se brzy stal zavedeným autorem tamní televize, baletu Národního divadla a Švédského královského divadla. Díky stipendiu na studium do Kalifornie mu pak dveře do Hollywoodu otevřel český režisér Ivan Passer. Elia Cmíral tam prorazil thrillerem s hudbou argentinského tanga Apartmá Nula s Colinem Firthem v hlavní roli.
Po třech letech se do USA vrátil znovu rozsáhlou symfonickou hudbou ke kultovnímu snímku Ronin (v hlavní roli s Robertem de Nirem) tvůrce Johna Frankenheimera. Poetické melodie pak složil k Passerovu filmu Strom přání, komponoval také pro vědeckofantastický film Bojiště Země s Johnem Travoltou či pro mnoha cenami oceněný horor Splinter.
Dnes má na kontě víc než 70 snímků, v Čechách můžeme jeho hudbu slyšet právě teď v seriálu TV Prima z vrcholné české politiky Sedm schodů k moci.
Jakou posloucháte hudbu a jaké máte rád filmy?
Popravdě řečeno, zas tak moc hudbu neposlouchám s výjimkou jízdy v autě. Tuhle jsem si poslechl všechny Šostakovičovy symfonie, miluju Janáčka, Mahlera, Dvořáka, Bacha, Stravinského a mnoho dalších. Filmovou hudbu poslouchám, je to moje profese a zajímá mě, co moji kolegové píší. Netflix je dobrý a pohodlný zdroj současné produkce, také rád navštěvuji projekce Televizní akademie.
Ale hlavně si večer před spaním čtu, česky, švédsky i anglicky, z Prahy si vždycky vezu plný kufr českých knížek. Ohromně se mi líbil Šikmý kostel Karin Lednické, mám rád knížky Aleny Mornštajnové či Aleny Bolavé. Rád chodím do Luxoru a nakupuju si spoustu knih, moc se mi současná česká literatura líbí. Cítím spojení mezi spisovatelem a skladatelem, oboje je život v samotě a boj o zachycení a definování myšlenek ve formě slov či tónů. Vyrůstal jsem kolem divadla, maminka byla herečka, určitě to má vliv na můj literární zájem.
Proto si udržujete tak vynikající češtinu?
Mluvím s maminkou, která žije v Praze, každý druhý den! A poslední dva roky spolu se Soundsgate a Alexandrem Smutným a jeho skvělým týmem organizuju festival Composers Summit v Praze. Když jsem kdysi přijel poprvé po sametové revoluci z emigrace ze Švédska, tak na mě taxikáři a chlapi v hospodě poznali, že mám přízvuk. Ale teď už je to s mým rodným jazykem zase v pořádku.
Psal jste hudbu k právě vysílanému osmidílnému českému seriálu televize Prima Sedm schodů k moci. Jak k tomu došlo?
Ohromně mě těší, když můžu spolupracovat na projektech v České republice. S režisérem Jiřím Chlumským a producentkou Šárkou Oujezdskou jsem už dříve pracoval na několika projektech, bylo to vždy velmi přátelské a tvůrčí. Spolupráce s českými tvůrci nejsou tak časté, jak bych si přál, žiju přeci jen daleko. Psát filmovou hudbu mohu sice odkudkoli, i přes oceán, ale osobní kontakty jsou důležité – schůzky v kavárničkách na pražském Starém Městě mi zkrátka chybí.
V Los Angeles žijete od roku 1993, uvažujete někdy o návratu domů?
Zatím asi ne, mému mladšímu synovi je sedmnáct, ještě mě bude chvilku potřebovat, Spojené státy jsou jeho domov. A i když miluju Švédsko a strávil jsem tam krásná pracovní léta, tak když už bych se někdy stěhoval zpátky do Evropy, zakotvím samozřejmě v Praze.
Composers Summit, jehož jste jednou z hlavních tváří, měl svůj první ročník loni v dubnu a vyvrcholil vynikajícím koncertem v Rudolfinu. Jak jste jej prožil?
Jsem velmi pyšný na tento festival a cením si, že jsem jeho součástí. Praha má tak šanci stát se centrem té nejlepší filmové hudby. O to víc se těším na letošní ročník, považuji Composers Summit za prestižní a důležitou akci. Letos chystáme hned dva koncerty, 14. a 18. dubna ve Smetanově síni v podání Českého národního symfonického orchestru s melodiemi mých amerických kolegů skladatelů. Já tam budu mít svitu z jednoho z mých posledních filmů: Seven Cemeteries, inspirovaný snímkem Sedm statečných v hlavní roli s Dannym Trejo. Na summitu budou od rána do večera probíhat různé přednášky, masterclassy, workshopy a diskuse, běžní posluchači budou moci přijít na oba koncerty. Composers Summit je poměrně unikátní: většina podobných akci na světě má často jen jeden živý koncert, v Praze budou dva.
První ročník festivalu Composers Summit se pod hlavičkou Soundsgate konal loni v dubnu: v rámci zakončovacího slavnostního koncertu filmové hudby vám byla předána cena OSA za celoživotní dílo. Jak moc vás potěšila?
Ceny si moc vážím, ale rozhodně ji nepovažuji za cenu na rozloučenou. Je toho ještě hodně, co chci a potřebuji napsat, jmenovitě mě čeká švédská zakázka na symfonii, která má pět vět a ponese název Norrlania, pro symfonický orchestr a elektroniku. Dále chci dotáhnout několik dalších projektů a samozřejmě pokračovat v psaní filmové hudby v Los Angeles i v České republice.
DVA KONCERTY FESTIVALU COMPOSERS SUMMIT 2023 |
HVĚZDY HOLLYWOODSKÉ HUDBY NA JEDNOM PÓDIU |
ZAHAJOVACÍ KONCERT 14. 4. 2023, 18:30, OBECNÍ DŮM – SMETANOVA SÍŇ |
Hosté osobně uvedou svá díla z filmové a seriálové tvorby v podání Českého národního symfonického orchestru. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HVĚZDNÁ HUDBA HOLLYWOODU 18. DUBNA 2023 |
18:30, OBECNÍ DŮM – SMETANOVA SÍŇ |
|