John Stevenson: Když jsem narazil na fotky ze Zemanova Vynálezu zkázy, nechápal jsem, co to je
Režisér John Stevenson (65) se v prostředí animovaného filmu pohybuje od konce 70. let. Začínal na slavných loutkových „Muppetech“, za režii diváckého hitu Kung Fu Panda (2008) byl nominovaný na Oscara, se svým nejnovějším krátkým snímkem Půlnoční hlídka získal nominaci na cenu BAFTA. Uvádí ho také v soutěži festivalu Anifilm, právě probíhajícího v Liberci, kde Stevenson zároveň sedí v jedné z porot.
Vítejte v Česku! Jaký máte vztah k tradici naší animace?
Česká kultura pro mě je velkou inspirací. Když jsem byl kluk, BBC pouštěla před večerními zprávami Krtečka a já ho miloval. Takhle jsem narazil i na Jiřího Trnku, jeho Ruka mě uchvátila. Česká animační škola mě hodně ovlivnila: byla úplně jiná než americká, i když tu mám taky rád, měla jiný druh citlivosti. Později jsem si objevil Jana Švankmajera, Jiřího Bartu…
Prý máte hodně rád i Karla Zemana.
Ten mi změnil život! V knihovně školy, kam jsem chodil v 60. letech, měli o filmařině jen jedinou knihu a v kapitole o tricích v ní byly fotky z Vynálezu zkázy. Nechápal jsem, co to je: bylo to kreslené, ale zároveň tam byli živí lidé, a už vůbec jsem si nedovedl představit, že se to na plátně hýbe. Od té doby jsem byl Zemanem fascinovaný. Doteď mi jeho tvorba roztáčí představivost.
Prostřednictvím Vynálezu zkázy jste se dostal k Ondřeji Beránkovi, který založil pražské Muzeum Karla Zemana a coby producent se podílel na vašem filmu Půlnoční hlídka.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!