Top Gun: Maverick (2022).

Top Gun: Maverick (2022). Zdroj: Paramount Pictures

Top Gun: Maverick (2022).
Top Gun: Maverick (2022).
Top Gun: Maverick (2022).
Alberto La Monica (vlevo) s finským režisérem Akim Kaurismäkim
 Petra Němcová Šaty: Jennifer Clair Šperky: Chopard   Eva Longoria  Šaty: Ashi Studio  Šperky: Messika
18 Fotogalerie

Canneský deník Šimona Šafránka 9: Internet i kino přežije. Favoritem na Zlatou palmu je Aki Kaurismäki

Filmový trh ztichnul, blíží se finále celého festivalu. Zlaté palmy se rozdávají dnes, v sobotu. Dvanáctičlenné porotě časopisu Screen se zatím nejvíc líbí tichá komedie Fallen Leaves od Akiho Kaurismäkiho s hodnocením 3.2 z 5. V Cannes také hledají symbiózu klasická a internetová fimová distribuce.

Hodně se mluví také o francouzském dramatu Anatomy of a Fall od Justine Triet, které má ve Screenu hodnocení 3, stejně jako drama Todda Haynese May December. Herečka Elizabeth v podání Natalie Portman přijíždí zkoumat předobraz své nové role – Gracii (Juliane Moore), která před dvaceti lety pobouřila mesto Savannah v Georgii, když začala žít s nezletilým hochem. Elizabeth se pokouší pochytit Graceiny zvyky a gesta, která vzpětí kopíruje a bere za svá. Na práva k filmu zaostřil Netflix a vyplatil za ně poměrně závratných 11 milionů dolarů. Suma do jisté míry podtrhuje, jak moc v úzkých se promítací služby ocitají během probíhající stávky amerických scenáristů. Raději zaplatí víc za hotový film.

Obchod je ale také dokladem měnící se strategie nákupů internetových televizí. Netflix totiž nekupoval práva pro celý svět, ale jen pro Severní Ameriku. Časopis The Hollywood Reporter si všímá, že když ještě před dvěma lety Apple koupil práva na oscarový hit CODA od Siana Hedera za 25 milionů dolarů, zároveň jej vykoupil z teritorií, kam byl už prodaný. Nyní streameři postupují opatrněji, šetří.

Netflix zároveň na Croisette stále nic nepromítá. Festivalu se nelíbí, že své filmy nechce pustit do francouzských kin. Jenže zatímco před pár lety se zdálo, že internetové televize převálcují kina, aktuálně trenduje symbióza. Ukázal to loňský kinohit Top Gun: Maverick. Letecká akce s Tomem Cruisem vydělala v kinech přes miliardu dolarů a žebříčky sledovanosti pokořila i na internetu. A to zejména díky tomu, že o filmu se zkrátka vědělo. A zájem se z reálného světa překlápí do virtuálního mnohem snáz, než naopak.

A tak i přestože novinku Martina Scorseseho Killers of a Flower Moon produkovalo studio Apple, film zamíří na obou stranách oceánu do kin. To samé čeká i historický portrét Napoleon od Ridleyho Scotta. Koneckonců i příběh o teniskách Air: Zrození legendy, jenž se promítal i v Česku, je produktem onlinových Amazon Studios. Zatímco velká studia hledají cestu, jak skloubit digitální svět s analogovým, artový kanál MUBI na jejich organickém vzájemném doplňování staví svou existenci. V Cannes nakoupil hned několik titulů, především drama o dospívání, sexu a přílišné konzumaci alkoholu How to Have Sex talentované britské režisérky Molly Manning Walker.

V dalších zprávách Cannes navštívil americký režisér Quentin Tarantino, aby v rámci programu Quinzaine des realisateurs promítl svůj oblíbený krvák Bez slitování z roku 1977 a pohovořil o vášni pro filmové násilí. Lístky na tuhle seanci zmizely takřka okamžitě, s pokorou přiznávám, že jsem se tam nedostal. Místo toho jsem pořizoval rozhovory k filmům, k nimž kvůli embargu stále nemůžu nic říct – festivaloví dramaturgové v čele s Thierrym Frémauxem je naplánovali až na pátek. Takže zatím pusu na zámek a klíček zahodit.