ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Archiv Luďka Bohmana

Nová učebnice soudobých dějin pro 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia je paskvil

Marek Gregor

„Existence disentu vyvolávala a dodnes vyvolává řadu otázek,“ píše se v učebnici dějepisu, pod kterou je podepsané bývalé osazenstvo vzdělávacího oddělení Ústavu pro studium totalitních režimů. Řadu otázek ale vyvolává spíš sama publikace.

Relativizují nám dějiny! – chtělo se mi zařvat, když se mi do rukou dostala badatelská učebnice dějepisu Soudobé dějiny pro 9. ročník základních škol a víceletá gymnázia, vzniklá v bývalém osazenstvu vzdělávacího oddělení ÚSTR.

Už vizualita je zavádějící. Místo ikonických symbolů té doby autoři zvolili metodu zpodobňování jednotlivých časových úseků prostřednictvím nekvalitních screenshotů z tuzemských filmů a seriálů, nezřídka natočených v době vlády jedné strany. Velkou část kapitol uvozují – opět špatně reprodukované – práce většinou současných výtvarníků, které sdělení o době ještě znepřehledňují.

Proč zmínku o světové finanční krizi 1929 dokumentuje fotografie z protestu Occupy Wall Street 2011? Učebnice dějepisu by neměla být politickou agitkou! Proč nacismus ve sportu místo známých snímků z OH v Berlíně 1936 ilustruje fotografie hajlujícího týmu Anglie při přátelském fotbalovém utkání v Německu 1938? Proč v časové ose týkající se druhé světové války není ani zmínka o tom, že v reakci na německý útok na Polsko si i SSSR zabral velkou část polského území a zaútočil na Finsko?

Podivným způsobem se zde relativizují i československé poválečné dějiny. Době po roce 1993 se publikace moc nevěnuje, občas neobratně zakopne o ekologii, ale ve výsledku je dobře, že moderní historii nechává ležet. Horší je, že autoři idealizují socialismus. Věta „Normalizovaná KSČ nabízela ,obyčejným lidem‘ zlepšování životní úrovně“ naznačuje, že jsme se tu vůbec neměli špatně. Hodnocení, že „existence disentu vyvolávala a dodnes vyvolává řadu otázek“, navozuje myšlenku, co že to bylo za podivné lidi, kteří stáli kolem pozdějšího prezidenta Havla? Nemluvě o tom, že se nikde nepopisují emigrační vlny z Československa v letech 38, 48, 68 a kolem roku 80. Představa, že by se můj syn podle téhle učebnice měl příští školní rok učit, mě děsí.