České komiksy pro mládež objevují extrémní zadluženost i pérákovský mýtus
Leckterý mladý člověk je vystaven dilematu, zda se má na následující léta zadlužit a mít něco hned, ovšem za cenu úvazku, který si příliš nezadá se ztrátou svobody. Jak by vypadal svět, kdyby bylo možné získat na dluh superhrdinské schopnosti? To se dozvídáme z nového komiksu Supro: Hrdinové na dluh (vydala Crew). Scénář napsala zkušená komiksová výtvarnice Štěpánka Jislová, zatímco kresbu netradičně přenechala v komiksu méně známému Viktoru Svobodovi.
Pozadí tohoto světa budoucnosti vyvstává v komiksu Supro: Hrdinové na dluh postupně, jak se příběh odvíjí. Komerce a konzum běží i v budoucnosti na plné obrátky, bez ohledu na to, jak je na pohled zářivá a vypadá jako reklamní pohlednice. Vybraní mladí lidé mají možnost prostřednictvím společnosti Supro naboostrovat svůj organismus tak, že následně ovládají živly – vodní, ohnivý či větrný. Nečekejte ale žádné superhrdinské ekvilibristiky, v popředí příběhu stojí milostný vztah dvou kamarádek, z nichž Evelína již prošla vytuněním na superhrdinku a je obdivovanou influencerkou, zatímco Idě nezbývá než dřít v posilovně a být jinak celkem běžnou smrtelnicí.
Nespoutané monstrum Evelína
Je jasné, že takový rozdíl nemůže nechat vztah bez trhlin. Obě dívky se snaží ty trhliny zacelit, jedna však poněkud nečestnými způsoby. Ida se totiž stane nedobrovolnou účastnicí experimentu, v níž jí jde možná o život. A celé to samozřejmě souvisí s nekalými praktikami společnosti Supro. Scenáristka Štěpánka Jislová v doslovu uvádí, že ji inspirovaly cynismus a manipulace z filmu Paula Verhoevena Hvězdná pěchota.
Že superhrdinové vlastně vytvářejí novou společenskou třídu, k níž nesuperhrdinové budou nacházet složitější vztah, je téma, které tomuto komiksu diktuje kromě intimní roviny také společenský přesah. Nakonec si ale přijdou na své i milovníci akce a zachraňování když ne planety, tak alespoň obyvatel jednoho města.
Poněkud nepřehledný příběh získává ve druhé polovině na síle a na rozměru takřka antické tragédie, když je vztah dívek podroben velmi drsné zkoušce. Závěr vyvolá ve čtenáři pohnutí, jaké ve vás domácí komiks často nezpůsobí.
Jinou věcí je, že snaha uniknout přímočarým komiksovým schématům dovedla scenáristku k několika ne zrovna zvládnutým situacím. Například když Ida musí v jednu chvíli pacifikovat Evelínu, která se promění v nespoutané monstrum, není vůbec jasné, co se vlastně v obrazových panelech odehrává. Dozvíme se to až z kreslířových poznámek reprodukovaných v závěrečné sekci Skici.
Zda budou i další díly Supra, to záleží na prodejích tohoto. Autorský tým prý již má pokračování promyšlené.
Od Péráka k Pružině
Jiní superhrdinové tu jsou naopak s námi již řadu let. Například „první český superhrdina“ Dechberoucí Zázrak od scenáristy Petra Macka a výtvarníka Petra Kopla. Zřejmě vám neunikly sešity Dechberoucí Zázrak vycházející s měsíční pravidelností od roku 2015. Na sešitovém vydávání si mnozí vylámali zuby, ale tato dvojice nikoliv, táhla sešitovou řadu dva roky. Třetí sérii příběhů ale již začali otiskovat na pokračování v ABC a nyní vychází souborně jako Zázrak a Pružina (vydala rovněž Crew). Děj se v řadě míst dotýká předchozích příběhů, ale jejich znalost není nutná – máme tu co do činění s poměrně jednoduchým akčním dějem.
Oba autoři také vytvořili komiksy o skutečném prvním českém superhrdinovi Pérákovi. A Pružina je pokus, jak pérákovský mýtus dotáhnout do dnešní doby a ke čtenářkám, které zrovna éře druhé světové neholdují. V této řadě se na scénu vrací krvavý řezník z černé sanitky, se kterým se Zázrak pěkně zapotil už dříve. Tentokrát se ukáže, že řezník krade malé děti, aby jedna hraběnka mohla z jejich krve vyvíjet sérum nesmrtelnosti. Teenager David Daneš musí dát dohromady znovu svůj tým pomocníků a vyrazit proti nepříteli. A cestou se jen tak mimochodem vypořádat s drakem, který procitl pod Staroměstským náměstím.
Senior Pérák, magnát Bondy
Máme v ruce práci dvou uznávaných profesionálů s bohatým portfoliem. Pokud vezmete tuto knihu jako dílo určené spíše mládeži, nemůže vás zklamat. Koplův dynamický styl zbavený všech zbytečností a ovlivněný mangou přesně sedne k tomuto publiku, Macek je tradičně vtipný a ani nevadí, že tu nenajdeme moc nových nápadů. V zájmu propojení univers Pérák a Zázrak se tu mihne i senior Pérák, ale do děje zasáhne minimálně.
Problematická je vedlejší postava magnáta Bondyho, který vyvíjí biologické zbraně a chystá s jejich pomocí snížit populaci planety na polovinu. Bondy má kromě jména i fyziognomické rysy židovského etnika. A i když by do meziválečného škváru takový typ dobře zapadl, pro dnešní citlivost a se vzpomínkami na dějiny zobrazování Židů si scenárista pohrává s ohněm.