Legendární šéf pražské „mordparty“ Jiří Markovič má svůj nový true crime seriál. Už teď vyhrál cenu
Šestý ročník brněnského festivalu Serial Killer (19.-24. 9. 2023), který se zaměřuje na kvalitní evropské seriály, i letos odevzdal cenu nejlepšímu seriálu střední a východní Evropy. V mezinárodní konkurenci vyhrál český projekt Metoda Markovič: Hojer režiséra Pavla Soukupa, true crime rekonstruující složitá vyšetřování elitních pražských policistů v 80. letech minulého století. Seriál byl jediným tuzemským projektem v hlavní soutěži festivalu. Mezinárodní porota jednomyslně ocenila „vysokou uměleckou hodnotu a silné lokální téma s mezinárodním přesahem“. Šestidílné série, z níž byly na brněnském festivalu Serial Killer představeny první dva díly, se bude vysílat začátkem příštího roku na Voyo.
Pro žánr true crime, který na obrazovky přináší maximum ze skutečnosti, si tvůrci vybrali případ legendárního šéfa pražské Mordparty Jiřího Markoviče (1942-2022).
Při vzniku seriálu se ním ještě měli možnost setkávat se naživo a na poslední chvíli tak zachytit jeho vzpomínky: zemřel loni v říjnu v necelých osmdesáti letech. Markovič k policii nastoupil v roce 1964, od ledna 1977 pak nastoupil na odbor vyšetřování hlavního města Prahy, v roce 1986 začal řídit jedno ze dvou tehdejších oddělení vražd. Do důchodu odešel v roce 1999.
Mezi Markovičovy mediálně nejznámější případy patří dopadení takzvaného spartakiádního vraha Jiřího Straky (v roce 1985 zavraždil v hlavním městě tři ženy, dvě se zavraždit pokusil a pět jich znásilnil), či právě sadistického sériového vraha Ladislava Hojera, jehož případu se oceněný šestidílný true crime seriál, odehrávající se začátkem 80. let, věnuje.
Lovec myšlenek za socialismu
S úctou ke kriminalistické profesi napsanému seriálu Metoda Markovič: Hojer vévodí herecký výkon Petra Lněničky jako klidného, lidského, vlastně až bodrého, vtipného, ale v případě potřeby tvrdého a hlavně zásadového Jiřího Markoviče. Lněnička se se svým reálným předobrazem už setkat nestihl, ale podobu dle svých slov čerpal z fotek, videí a také ze setkání s Markovičovou manželkou. Kvůli roli také ztloustl deset kilo a naučil se kouřit. V seriálu jej doplňují Václav Neužil a Adam Mišík; tvoří trojlístek pražských elitních vyšetřovatelů.
Nezvykle zralý, unikátní výkon pak podává 24letý, pohybově i mimicky působivý Petr Uhlík jako sériový vrah Ladislav Hojer – dle svých slov si herec v rámci práce na roli dokonce během natáčení zaznamenával své postřehy o proměnách postavy do „Deníčku Ládi Hojera“. Plejádu výkonů doplňuje Michal Isteník jako Markovičův nejlepší kamarád, flegmatický psychiatr Řemen.
Seriál natočil režisér Pavel Soukup, jehož thrillerový projekt o nebezpečích internetu ≠annaismissing se jako seriál objeví v listopadu. Porovnání s americkým netflixovským seriálem Mindhunter: Lovci myšlenek (2017) se tvůrci v případě Metody Markovič asi nevyhnou, na Markovičovi je nicméně extrémně zajímavý i jeho životní styl v tehdejším komunistickém Československu. Jak skloubil násilné trestné činy s normálním životem, jak se svou ženou vychovávali děti, jak trávil volný čas, jak odpočíval? Seriálu o muži, který svou vyšetřovací metodu vynalezl v podstatě sám, bez pomoci velkého týmu, nechybí humor či důraz na sílu rodiny a přátelství.
„Je to fantastické! Ze srdce to přeji celému týmu série. Uchopili příběh legendy československé kriminalistiky pana Jiřího Markoviče s respektem k jeho osobě, práci, faktům. Eticky a talentovaně. Mimořádně se těším, až tento příběh uvidí diváci. Přinese jim poznání, jaké jsou zvyklí dostávat jen u těch nejlepších kriminálek na základě skutečných událostí,“ říká ředitel vývoje TV Nova a Voyo Michal Reitler. „Zvítězit v mezinárodní konkurenci takových obrů, jako je HBO či SkyShowtime, s českým projektem, je radostné potvrzení, že jdeme dobře a že našim divákům přinášíme to nejlepší od těch nejlepších,“ dodává loňský laureát brněnské festivalové ceny Progressive Killer.
40 seriálu z 19 zemí, 60 spíkrů
Cenu za nejlepší webseriál si letos odnesl webseriál Lowbudget v režii Jana Musila o tom, zda může neúspěšný filmař natočit vysněný film díky umělé inteligenci. Vladimír Škultéty v hlavní roli tohoto českého webseriálu s nenapodobitelným humorem vypráví, že s entusiasmem není nic nemožné. Třeba natočit film bez hlavního herce za pomoci umělé inteligence.
Festival Serial Killer letos uvedl na 40 seriálů z 19 zemí a v rámci programu uvítal téměř 60 domácích i zahraničních přednášejících. Mezi spíkry vystoupili například bývalý výkonný ředitel HBO pro evropskou tvorbu Antony Root, ředitele vývoje největší komerční švédské televize TV4 a porotce Piodor Gustafsson či první mluvčí z USA, scenáristku Molly Nussbaum.
Letošní fokus festivalu na finskou seriálovou tvorbu přivedl do České republiky také zástupce finských vysílatelů, například šéfa hrané tvorby veřejnoprávního finského vysílatele YLE Jarma Lameplu s jeho osmi kolegy a kolegyněmi, nebo také herečku, režisérku a scenáristku Tinu Lymi. V rámci odborné konference TV Days vystoupili však i hosté z britské společnosti K7 Media, německého festivalu Serien Camp, estonského eventu TV Beats, organizace Ukraine Content Club nebo švédské Dark Riviera. Tomu, co mají společné a co naopak odlišné finská a česká veřejnoprávní televize se věnovala diskuze s vedoucím oddělení médií finské YLE Petrim Jauhiainenem a nově zvoleným generálním ředitelem České televize Janem Součkem.