Pozvánka do divadla: Stavák uvádí světovou premiéru Cherry Mana, a kdo se nesvlíkne, jako by tam nehrál
Vladimír Javorský jako strýc Bernard mele páté přes deváté, prý se převtělil do Rusa, má rád pecky z višní a starý svět, co ještě míval smysl. Simona Lewandowská jako Astra, která přijde na závěr, zástupkyně bůhvíjakého světa, má zlatý korzet a zas jiné spasitelské spády. I mnohé ostatní postavy se v průběhu představení odkopou, jsou „upřímné“ a následně se svlíknou nebo to aspoň zkusí… V Čechách oblíbený ruský dramatik Ivan Vyrypajev napsal přímo pro soubor pražského Národního divadla novou hru ze současnosti, zvláštní tragikomickou směsici CHERRY MAN. Světové premiéry má dnes ve čtvrtek 26. a zítra v pátek 27. října 2023 ve Stavovském divadle.
Ivan Vyrypajev, dlouholetý odpůrce Putinova režimu, byl letos v květnu odsouzen ruským soudem v nepřítomnosti k deseti letům vězení – válku na Ukrajině totiž považuje za absurdní, a jistě i proto napsal tuhle taky absurdní, nesnadno uchopitelnou hru ze současnosti. Původně ji měl v Národním režírovat sám, práci ale zrušil a místo toho se v Polsku, jehož občanství na protest proti válce na Ukrajině přijal, stará o uprchlíky.
Svůj režijní debut v Národním divadle tak představuje česká autorka a ceněná režisérka Kasha Jandáčková, která vytvořila až léblovsky pestrou, poctivou, svobodomyslnou, ve všech ohledech nepředvídatelnou inscenaci. V Národním díky ní uvidíte (psáno z úterní generálky) mladý tým s velkou tvůrčí energií, který korunuje scénografie Jána Tereby s kostýmy Marka Cpina (a ten obří růžový plyšový medvěd!).
…když vám břichem projede parní válec
Dramatika a režiséra Ivana Vyrypajeva známe a víme, co od něj očekávat, mimo jiné díky jeho asi nejslavnější hře Kyslík, která se generaci nazpět stala výpovědí třicátníků – je to mimochodem také Vyrypajevem režírovaný film, jenž měl v roce 2009 mezinárodní premiéru na MFF Karlovy Vary. Cherry Man je ale neuspořádanější: Vyrypajev tu jasně odkazuje na Antona Pavloviče Čechova a Višňový sad, zároveň ovšem na disneyovky a hraní si kočky s myší – proč by se jinak hlavní pár jmenoval Tom a Jerry? Hodně politicky nekorektní kus (v dramaturgii Niny Jacques a Ilony Smejkalové) je, jako když vám břichem projede parní válec: dělá si legraci z jinakosti, etnik, jiných pohlaví, jistě i sobectví střední generace, ale taky z médií a celkově stavu světa… prostě vejde se tam všechno. Na české jeviště a pro naši zemi, občas taky rozervanou mezi západem a východem, se Vyrypajevův Cherry Man výsostně hodí.
Důležitý je ale i pravdivý pocit z chaotické současnosti, který inscenace vyvolává. Děj se odehrává kdesi ve Spojených státech v domě manželského páru Toma a Jerry, kteří se tam po dvou letech vracejí. Dům totiž po smrti svého malého syna přenechali svým černošským sluhům Suzanne a Danielovi a také strýci Bernardovi. Ten o sobě začal tvrdit, že je Rus a cítí se zodpovědný za vše, co se ve světě děje. Ne že by to Toma a Jerry jakkoli zajímalo: dům přijeli prodat a čekají, až ti, co v něm až dosud žili, vypadnou…
Běžte do divadla
Herce inscenace zjevně baví, soudě podle až vášnivých výkonů ústřední čtveřice: majitele domu Toma hraje Radúz Mácha, jeho ženu Jerry Pavlína Štorková, obě černošské postavy pak na žádost autora bělošští herci Šimon Krupa (Daniel) a Jindřiška Dudziaková (Suzanne). Důležitou dvojicí se samostatným humorným skečem jen zdánlivě určeným jakoby bokem, „na přestávku“, na forbínu, je hasič Bill (Robert Mikluš) a Jessica, jeho žena a hasička Martina Preissová. Týmu dezolátů vévodí jak z antického chóru vystřižený „hlas moudrosti předků“ strýce Bernarda (Vladimíra Javorského) a hlas nové generace Astra hostující Simony Lewandowské.
Běžte do divadla, stejně jako každodenní zprávy ze světa vás Cherry Man vyhodí z komfortní zóny, ale taky se u něj zasmějete.