Advokátka vyhozená ze sedla. Švandovo divadlo uvádí hru Na první pohled, naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění
Jen půl roku po premiéře v newyorském Golden Theatre na Broadwayi uvádí Švandovo divadlo v Praze světově úspěšné drama Na první pohled australsko-britské autorky Suzie Miller. Napínavé monodrama z prostředí špičkových právníků je nejen intimním ženským příběhem, ale i aktuálním příspěvkem do debaty o změnách v trestním zákoníku, k nimž se má v nejbližší době vyjádřit také Parlament České republiky.
Téma, které hýbe justicí
Titul Na první pohled (v originále nazvaný Prima Facie) byl uveden poprvé v roce 2019 v The Stables Theatre v Sydney. Od té doby už posbíral mnoho významných divadelních ocenění včetně ceny Laurence Oliviera za nejlepší hru roku 2022.
„Důvodem úspěchu je především výborně napsaný text, jenž svým úderným tempem připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas nebo napínavý koňský dostih. Právě závod vyšlechtěných koní, k nimž autorka Suzie Miller elitní právníky přirovnává, podobu naší inscenace v lecčems inspiroval,“ říká dramaturg inscenace David Košťák.
„Publikum ale hra myslím zaujala i poutavým ztvárněním aktuálního tématu, které právě teď hýbe společností doslova napříč celým světem. Také u nás připravujeme inscenaci v době, kdy se do českého parlamentu dostává návrh na úpravu definice znásilnění,“ upozorňuje Košťák.
Perspektiva vítězky a pohled přeživší
Hrdinkou inscenace je mladá žena, úspěšná právnička Tessa Ensler (v hlavní roli exceluje Marie Štípková), která divákům vypráví svůj osobní příběh. Chytrá a cílevědomá Tessa se ze skromných poměrů vyšvihla na post brilantní obhájkyně. Ve své profesi se prosadila navzdory ostré mužské konkurenci. Adrenalin soudních procesů, kdy se většinou cítí být „na koni“, si tak užívá. Své klienty umí vysekat takřka z čehokoli, včetně obvinění ze sexualizovaného násilí. Jednoho dne však zažije něco, co ji vyhodí ze sedla. Z bolestné perspektivy oběti - přeživší trestného činu - je nucena jinak nahlédnout nejen na svůj dosavadní život a práci, ale i na celý vyšetřovací a soudní systém...
Chybějící pohled žen
„Na hře mě zaujalo, že v ní jde o naléhavý ženský příběh i o závažný společenský problém,“ říká režisérka Lucie Ferenzová. „A ten se netýká jen konkrétních paragrafů, které ani v naší justici neodrážejí specifickou zkušenost a pohled žen. Jde tu o postoj a hodnoty: ty, v nichž jsme vyrostli, i ty, k nimž se jako společnost chceme v budoucnu hlásit,“ míní režisérka.
Divácky přitažlivá je podle Ferenzové i možnost nahlédnout pod pokličku samotného soudního přelíčení. Britské soudnictví sice funguje v některých ohledech jinak než u nás, podle režisérky to však není důležité. „Zjistila jsem, že díky filmu a televizi znají naši diváci spíše anglosaskou soudní praxi postavenou na názoru poroty. I zde tedy mohou vnímat to, co je opravdu podstatné – jedinečné, poutavě líčené a výborně vystavěné právní drama dotýkající se našeho soucitu i smyslu pro spravedlnost,“ je přesvědčena režisérka.
„Na první pohled je inspirováno reálnými případy znásilnění, před nimiž zákon zavřel oči,“ doplňuje ji dramaturg David Košťák.
S tím souhlasí i Marie Štípková, představitelka Tessy. „Jde především o prozření hlavní postavy skrze přímý zážitek. O nutnosti redefinice znásilnění. A o tom, že na všechno opravdu nelze uplatňovat mužský pohled,“ uvádí herečka.
Podle Štípkové její hrdinka věří v právo a právní systém. „Bez výhrad přijala pravidla hry. A to i s tím, že ta pravidla byla po staletí nastavována muži. I proto může na začátku hry působit trochu tvrdě, až nežensky,“ říká Štípková, která před studiem herectví absolvovala jeden semestr na právnické fakultě.
Byť jde o monodrama, jeviště bude s Marií Štípkovou sdílet i herečka a hudebnice Markéta Ptáčníková. Ta se - coby autorka původního hudebního doprovodu a bubenice v jedné osobě - osobně postará o živou hudbu přímo na jevišti.
Víte, že...
... původní název hry Prima Facie (česky “na první pohled“) je právnický termín?
V britském právu označuje předběžné soudní slyšení. To má dát odpověď na otázku, zda je žaloba dostatečně odůvodněná.
... o změně definice znásilnění se i u nás vede živá diskuse?
„V současné době jde o sexualizované chování, které na vás někdo vykoná násilím, pod pohrůžkou nebo když jste bezbranní,“ vysvětluje Lucie Hrdá, advokátka zabývající se dlouhodobě domácím a sexualizovaným násilím a problematikou oběti trestné činnosti. „Definice je zastaralá a neodpovídá současnému stavu z oblasti viktimologie, psychologie, psychopatologie, kriminologie a dalších oborů.“
... advokátka Lucie Hrdá, odborná poradkyně inscenace, založila spolek Bez trestu, upozorňující na bagatelizaci sexualizovaného a domácího násilí v soudních rozhodnutích?
„Bez trestu je tu proto, aby české veřejnosti ukázalo, jakým způsobem se sexualizované a domácí násilí v současnosti soudí. A musím říct, že veřejnost to stále znovu a znovu šokuje. O podobných věcech je ale třeba mluvit nahlas, aby justice dokázala obětem a přeživším intimního násilí vytvořit bezpečné místo a ne proces, kterého se musí obávat,“ říká Lucie Hrdá.
... za největší úspěch hry Na první pohled považuje její autorka Suzie Miller fakt, že ji v Londýně viděly mladé advokátky, které se rozhodly problém řešit?
„Několik z nich založilo projekt s názvem TESSA - což je kromě jména hlavní postavy i zkratka pro The Examination of Serious Sexual Assault (Vyšetřování závažných sexuálních útoků). V podstatě přepracovaly legislativu týkající se sexuálních napadení pro Anglii a jednají s některými vysoce postavenými politiky o tom, že ji předloží parlamentu, který by mohl jednat o novele, jež by po podezřelém pachateli vyžadovala, aby také vypovídal,“ uvedla Suzie Miller, která původně sama pracovala jako právnička. Zabývala se mimo jiné ochranou lidských práv a práv dětí, pomáhala také mladistvým bezdomovcům. „V právu se nic neřídí ženskou životní zkušeností. A tehdy jsem si řekla: jednou o tom napíšu,“ uvedla Miller.