Julie Caplinová s dokonalou manikúrou a českými vydáními svých bestsellerů

Julie Caplinová s dokonalou manikúrou a českými vydáními svých bestsellerů Zdroj: Archiv nakl. Cosmopolis

Julie Caplinová pracovala jako ředitelka PR agentury. Její gastronomické exkurze pořádané pro novináře se staly inspirací k napsání série Romantické útěky.
Julie Caplinová s knihou, jejíž obálku stejně jako v případě devíti ostatních vytvořila Brabikate, tedy Kateřina Čermák Brabcová
Obálka sešitku s pražskou povídkou, kterou Julie Caplinová napsala pro své české čtenářky
Novinka paní Caplinové se v prodejním žebříčku beletrie SČNK držela v prvních dvou listopadových týdnech na třetím místě, za novinkami Roberta Bryndzy a Patrika Hartla
4 Fotogalerie

Romantika na českém knižním trhu převálcovala thrillery. Znáte ovšem královnu žánru Julii Caplinovou?

Kateřina Kadlecová

Představte si, že celý život hrajete hokej, pak trénujete hokej, sledujete hokej – a přehlédnete talent na vlastním dvorku a chlapík je najednou v NHL. Jako sportovní agent máte padáka. Tahle analogie je podobně přitažená za vlasy jako zápletky deseti ženských románů Julie Caplinové, což je dívčí jméno britské spisovatelky Jules Wakeové, která pod oběma „brandy“ prodala skoro dva miliony výtisků svých knih a já o ní do minulého týdne neslyšela. Ani další literární redaktoři ji neznají, a přitom snad všichni nakladatelé světa momentálně zoufale hledají autorku, jako je ona!

Julie Caplinová léta pracovala v „hluboce mělkém světě PR“, vozila gastronomické novináře po celé zeměkouli za lahůdkami. A koncept Romantických útěků je na světě: už názvy knížek, které za posledních pět let vychrlila, naznačují, že jsou jako přes kopírák: Kavárna v Kodani byla první a nejprodávanější, následovala Pekárna v Brooklynu nebo Hotýlek na Islandu. Ten mimochodem stejně jako Pláž v Chorvatsku a Čajovnu v Tokiu přeložila Michaela Klevisová, známá tuzemská autorka detektivek. Poslední knihy ze série se po uvedení na trh drží vždy několik týdnů na žebříčku nejprodávanějších knih Svazu českých knihkupců a nakladatelů, i sedm audioknih Veronikou Lazorčákovou má nadstandardní prodeje.

Romantický útěk z reality

Jestli existuje esence červené knihovny, jsou to právě tyhle knížky s pastelovými obálkami Kateřiny Čermák Brabcové, která je pro nakladatelství Cosmopolis, maluje. Právě ony malebné, klid vyzařující obálky tvoří podle nakladatele pomyslnou sběratelskou edici; čtenářky se snaží shromáždit všechny díly. Jak to, že jsem si těch obálek nikdy nevšimla v knihkupectvích? Jsou v rámci devatenácti jazykových mutací série zdaleka nejhezčí, a možná i díky nim se knížky paní Caplinové stávají v Česku bestsellery a ve veřejných knihovnách si je hltačky příběhů nejvíc půjčují. Osudem zkoušená protagonistka (která řeší přesně ty samé problémy jako vy a já!) v nich přijíždí do nádherného cizího prostředí, kde se okamžitě vynoří muž, co má „ty nejúžasnější modré oči s nejhustšími a nejtmavšími řasami“. Dobře se najedí a napijí, navštíví rajská místa, najdou lásku, ale i sami sebe, a 350 stránek je náhle u konce a na dece u moře vám začíná být chladno, takže se halíte do plédu a odcházíte hledat svého bohatého podnikatele či rentiéra...

Romány ze série Romantické útěky se však prý od klasické červené knihovny, tedy vypravování o tom, jak chudá dívka ke štěstí přišla, přece jen malinko liší: spadají do specifického podžánru feel-good, a právě tím se vymykají a oslovují i inteligentní čtenářky, které běžné romance nečtou. Štěstí hlavní hrdinky v románech Julie Caplinové totiž nezávisí na tom, jestli najde lásku, či nikoli. Emancipovaná, inteligentní protagonistka především najde sebe samu a své místo v životě. Láska je jen příjemný bonus. Knížky čtenářkám zprostředkují únik do světa, který je v pořádku a v němž se cítí dobře. Možná i proto v době, kdy se člověk na zpravodajské relace dívá přes vlastní slzy, patří mezi čtenářky Romantických útěků ženy všeho vzdělání a věkových kategorií.

Dřív feel-good nenabízeli, dnes vládne

Úspěch subžánru potvrzuje i Martina Knápková z Literární agentury Kristin Olsen, která se zabývá prodejem autorských práv: „Knihy tohoto žánru jsme před takovými šesti sedmi lety českým nakladatelům v podstatě ani nenabízeli, tehdy se mnohem víc dařilo thrillerům. Dnes je situace každopádně úplně obrácená, romantika je momentálně rozhodně náš nejsilnější žánr a Caplinová je v Česku nejúspěšnější autorkou, kterou zastupujeme. Zřejmě v tom má prsty pandemie a potřeba čtenářstva vyhledávat spíš takzvané feel-good romány než příliš temnou a depresivní literaturu.“

Rukopis první knihy (The Little Café in Copenhagen), který od britského nakladatele HarperCollins dorazil do naší metropole koncem roku 2017, nabídla Kristin Olson Literary Agency k posouzení všem nakladatelům; podle Martiny Knápkové hlavně proto, že majitel práv ji inzeroval jako román inspirovaný principem hygge, který byl tehdy v kurzu. Několik si jich rukopis vyžádalo k posouzení, ale nakonec přišla nabídka jen od nakladatelství Cosmopolis. Začátkem roku 2018 tedy bez jakékoli konkurence koupilo práva a podle Martiny Knápkové za zásadní popularitu Julie Caplinové v Česku může právě toto pražské nakladatelství: „Angažovali ilustrátorku, který jim vymyslela tehdy ještě velmi neokoukané a trendy obálky, což byla v počátku ta nejdůležitější ingredience autorčina úspěchu. Kdyby se tehdy rozhodli použít obálky původní, myslím, že by u nás první kniha tenkrát jen prošuměla.“

Pražský únik

Julii Caplinovou její český vydavatel loni pozval do Prahy. Podobně jako před ní třeba Robert Fulghum nebo Dan Brown, které vydává nakladatelství Argo a také jsou u nás častými hosty, si britská literární hvězda naši metropoli rychle oblíbila. Navštívila turisticky známá i neznámá místa, absolvovala gastronomickou procházku se známými gastronauty Taste of Prague, navštívila pivovar Břevnovského kláštera, palírnu ginu Garage22 (je velkou milovnicí ginu a občas jej do svých textů obsazuje) a svou návštěvu ukončila veleúspěšnou autogramiádou. Týž rok na podzim přijela do Česka znovu, představit svou tehdejší novinku Hrad ve Skotsku. Během autogramiády stály čtenářky v desítky metrů dlouhé frontě, která podle nakladatele neubývala snad tři hodiny. Autorka s českými čtenářkami udržuje kontakt také prostřednictvím sociálních sítí a svým tuzemským redaktorkám Petře a Tereze Lebedové výslovně děkuje i ve své zatím poslední, desáté, „francouzské“ knize. Jedenáctý díl série se bude odehrávat v Itálii, české čtenářky se ho dočkají v roce 2024. Vzpomínáte, jak přesně tento koncept cestování po světových metropolích zvolil Dan Brown a jaké s ním (donedávna) slavil úspěchy? 

Pražská povídka s názvem Potkáme se v Praze už vyšla; exkluzivně pro české čtenářky jako bonus zatím poslední Vinice ve Francii. A taky slíbený český román (bude to, zcela nermanticky, Hospoda v Praze v duchu místních tradic?) už autorka začala psát, termín vydání však ještě není znám. Po jeho vydání už Julii Caplinovou třeba budeme znát opravdu všichni.