Rakovina? Je mi 25 a ještě jsem si nic neužil! Startuje nový seriál ČT Smysl pro tumor, připravte si kapesníky
Filip Kalina, elitní medik v posledním ročníku, pořád někam spěchá. Spěchá, aby stihl přednášku, křtiny svého malého synovce Pepíčka, další one-night-stand a taky noční operaci, při které chce asistovat, aby získal prestižní stáž na neurochirurgii. S frajírkovským sebevědomím spěchá za kamarády na trénink ragbyového týmu Havrani, neodpočívá ani, když se otráveně baví s rodiči, kteří od píky vybudovali firmu Dlaždice Kalina a pospíchá za dalším nočním dobrodružstvím, i když zrovna paří se spolužákem Vojtou. Od první repliky prvního dílu osmidílného seriálu SMYSL PRO TUMOR ale víme, že Filip bude muset zpomalit.
Režisérka Tereza Kopáčová natočila úvod Smyslu pro tumor jako let Filipovým světem, který je v jistém smyslu idylický a kde na přílišné dumání o smyslu života není čas: tenhle klipovitý, na vizuálních vtipech založený styl (ne náhodou tam hned v začátku zazní globální hit Paper Planes britské raperky M.I.A.) jasně koresponduje se scénářem Matěje Podzimka, založeným na situačním humoru a hláškách.
S velkým zaujetím natočený první díl je čistě expoziční, dozvídáme se hodně o Filipově světě: zatím mu všechno perfektně vycházelo, má charisma, líbí se holkám, rodina ho zbožňuje, má hodné, zabezpečené rodiče, fajn starší sestru, vekou kariéru před sebou, sport, který ho baví i spoustu kamarádů… A taky se nám díky téhle selance jasně nastavuje téma, totiž že tak zásadní negativní prožitek, jako je dlouhý boj se zhoubnou nemocí, může možná člověka ovlivnit i pozitivně.
První díl představuje i nejrůznější vizuálně atraktivní, fotogenické kulisy Hradce Králové. Tím natírá realitu ještě víc narůžovo – ale i v tom je jeho destigmatizující kvalita.
Hlavní devizou Smyslu pro tumor, v jehož trikových efektech se občas mísí krev a voda, jsou ale dobře vybraní čeští herci: Filip Březina jako ambiciózní Filip Kalina dává postavě zdravé floutkovství i autenticitu současné mladé generace (hrál v nedávno uvedené vánoční pohádce Klíč svatého Petra), Tereza Brodská a Pavel Řezníček budou jako jeho škorpící se rodiče zjevně nevysychajícím zdrojem kvalitního komunálního humoru, utahaná Natálie Řehořová jako starší sestra zatím hází všechno do zdravě přízemní perspektivy…
První díl exponuje taky nemocniční linku lékařů a ležícího pacienta Antonína Vaňka, kterého hraje Jiří Bartoška („Nádor mám v mozku, ne v uších,“ je první věta, kterou sdělí při vizitě lékařům) a jeho „no bullshit“ vnučky Hany (Alžběta Malá). Oba do příběhu vtrhli s kulometnou samozřejmostí, oba budou mít v dalších dílech zásadní prostor.
Chcete-li vědět víc, podívejte se na videopořad Reflexu Seroš X, nebo si ve čtvrtek v novém Reflexu přečtěte rozhovor s belgickým scenáristou Leanderem Verdievelem, podle jehož původního scénáře – a jeho životního příběhu – český remake Smysl pro tumor vznikl.
Je to důležitý seriál, protože se bavíme o nemoci, která je tabu, a tak se v rodinných komediálních seriálech jako hlavní téma zatím nikdy neobjevila. Takže jestli nám Smysl pro tumor navíc přiblíží moderní onkologickou léčbu, klobouk dolů. Vždyť v závěru dílu, o dost plastičtěji než v belgickém originále Gevoel voor Tumor, objevují rychle na sebe nastříhané monology skutečných, reálných, mladých pacientů, spojených v České republice v neziskovce Fuck Cancer. A to je zásadní, výrazný, velice cenný epilog.