Česká komiksová scéna má svou „jislotu“ – Štěpánku Jislovou, letošní držitelkou Ceny Muriel
Knižních komiksů, které stojí za ocenění, u nás každý rok vyjde jen pár, ale stojí za to. Na nedávných Cenách Muriel měly šance hlavně autobiografická novinka Štěpánky Jislové Srdcovka, tajemný Rváčov 2 pánů Fischera a Babana a Octobriana Marka Bergera a Ondřeje Kavalíra. Srdcovka si zaslouženě odnesla hned tři trofeje, což Reflex předvídal už na podzim.
Být komiksovým akademikem v Česku za dob krize může být docela adrenalin – třesete se totiž, aby za celý rok vyšlo aspoň pár komiksů, které by stály za ocenění. Naštěstí loni spatřila světlo světa novinka Štěpánky Jislové, která se stává českou komiksovou „jislotou“.
Nakonec byly v roce 2023 vydány (s trochou nadsázky) celkem tři původní tuzemské komiksy, které stojí za zmínku: vedle zmíněné Srdcovky ještě Rváčov 2 pánů Fischera a Babana a Octobriana Marka Bergera a Ondřeje Kavalíra. A to ten poslední ostrouhal a ze slavnostního večera udílení Cen Muriel před týdnem odešel s prázdnou.
Autobiografická Srdcovka z nakladatelství Paseka získala tři ceny: za nejlepší komiksovou knihu, nejlepší scénář a Cenu České akademie komiksu. Zaslouženě; smršť ocenění Reflex předvídal už v hlavní, „pětihvězdičkové“ recenzi čísla 41/2023. Jislová patří k nejpoučenějším a nejpilnějším komiksovým tvůrcům v Česku. Pravidelně jezdí na komiksové zahraniční stáže, zajímá se o nejnovější oborové počiny a dobře ví, že současným evropským komiksem hýbou zajímavě podané osobní příběhy. Nadto je její kresba rok od roku jistější a preciznější, umění komiksové zkratky a vyprávění obrazem má v malíku. Pokud přičteme chytře vystavěný scénář o (ne)schopnosti navázat dlouhodobý vztah, nemůžou jí konkurovat novodobí Vontové z pražského Starého Města, natož znovuvzkříšená Octobriana, jíž svého času obalamutil celý Západ šílený pábitel Petr Sadecký.
Vontové z Rváčova si odnesli alespoň cenu za nejlepší kresbu. Aby také ne: podobný modus operandi tvorby komiksu je unikátní i ve světovém měřítku – slavný britský komiksový teoretik Paul Gravett při prohlížení Rváčova 2 prohlásil, že něco takového v životě neviděl. Richard Fischer tvoří každou stránku jako obří koláž, kterou po dokončení nasvítí ze dvou úhlů a následně vyfotí, aby vynikl 3D efekt i po vytištění.