Mat Collishaw a jeho jelen internetové nenávisti ve vzducholodi
Spolužák Damiena Hirsta, autor nervózně se pohybujícího skeletu pronásledovaného jelena, který je součástí výstavy Kafkaesque v DOX, Mat Collishaw přijíždí do Prahy. Ve čtvrtek ve společnosti kurátora výstavy Otto M. Urbana přednáší v tamní vzducholodi.
Objekty Mata Collishawa reflektují násilí. Nejrůznějšími způsoby už od studií v osmdesátých letech na londýnské Hammersmith College. Už v roce 1988 na výstavě na proslulém veletrhu Frieze, kterou kurátoroval jeho spolužák Damien Hirst, vystavil všeříkající práci Bullet Hole. Tehdy se začalo mluvit o fenoménu Young British Artists. Nyní v DOX představuje Insilico – kovový skelet jelena v lehce nadživotní velikosti. Jeho pohyby jsou programovány podle algoritmu připraveného za pomoci AI.
„Vycházel jsem ze studií o závislosti na sociálních médiích, reflektujících behaviorální psychologické experimenty z 50. let, definované americkým psychologem a sociálním filozofem Burrhusem Frederikem Skinnerem (1904–1990), jež návrháři Facebooku, Instagramu i Twitteru používají, aby v nás iniciovali a následně i udržovali závislost na sociálních sítích. Celé to je o dopaminové odměně, která přichází po té vnitřní nejistotě, zda se nám dostane lajků, komentářů nebo sdílení, a že se pak pro tu odměnu vracíme, jako když laboratorní zvíře zmáčkne tlačítko, aby dostalo něco mlsného. V případě nyní v DOX vystaveného skeletu jelena Insilicio jde o kostru jelena, který je programován algoritmem, který vzniká podle nenávistných projevů na sítích,“ říká o vzniku jelena v aktuálním rozhovoru Reflexu Collishaw.
Cesta z Moskvy
Další objekt Albion, laserový sken velkého dubu, symbolu Anglie, který byl před sedmi lety vystaven na Matově sólové výstavě v Rudolfinu, popisuje takto: „Vyrůstal jsem v Nottinghamu, i proto jsem zvolil strom, který dle legend býval úkrytem Robina Hooda. Jako malý jsem se na něj chodil dívat – je mu přes tisíc let. Smutný příběh, už by si zasloužil nechat dožít, ale kvůli mytickému významu ho nejrůznějšími způsoby „zachraňují“. Je podpírán mohutnými kovovými tyčemi, větve má svázané řetězy, působí to nedůstojně, až sadomasochisticky – strom chce důstojně odejít a my mu to nedovolíme. Přišlo mi to tak trochu jako alegorie o současné Anglii, ta snaha o udržení vzpomínky na velké impérium, jež je iluzí. Proto jsem vytvořil laserový sken, který z jedné strany dává pocit, že v prostoru se jako zjevení vznáší strom, ale když instalaci obejdete, strom zmizí, vidíte jen příslušenství – lešení, řetězy a svorky.“
V rozhovoru pro aktuální číslo tištěného Reflexu Mat Collishaw také popisuje svůj zatím nejšílenější zážitek. 24. února 2022 v moskevské Tatintsev Gallery zahajoval výstavu jen pár hodin poté, co Putinovo Rusko napadlo Ukrajinu. Další dva dny mu pak trvalo, než se odtamtud dostal pryč: „Tu sobotu 26. února 2022 vládla na narvaném letišti Šeremeťjevo zvláštní tenze a prapodivný šepot. Nikdy v životě jsem neviděl pohromadě tolik lidí v děsivém tichu.“
Výstava Kafkaesque v Centru současného umění DOX kromě Collishawa představuje další příslušníky Young British Artists, bratry Jakea a Dinose Chapmanovy a Douglase Gordona, dále legendu rakouského současného umění Gottfrieda Helnweina a Volkera Märze, vlámského umělce Jana van Oosta, filmového režiséra Davida Lynche, animátorskou dvojici bratři Quayové a také špičky české umělecké scény (např. Magdalena Jetelová, Viktor Pivovarov, Pavel Büchler, Stefan Milkov nebo Matouš Háša). Kafkaesque bude otevřena do 22. září.
Rozhovor s Mate Collishawem si můžete přečíst zde.