Začíná festival v Cannes! Soutěží Audiard, Cronenberg či Lanthimos, Zlatou palmu převezme Meryl Streep
Nový Šílený Max, trampoty mladého Donalda Trumpa, ale také novinka Megalopolis od Francise Forda Coppoly, kvůli které slavný filmař prodal své vinice. Mix umění a hollywoodské zábavy. To je příslib 77. ročníku filmového festivalu v Cannes, který v jihofrancouzském letovisku začíná právě dnes večer.
Brumlající ještěrka převáží květináče s palmami v okolí betonového kinopaláce. Tady se koná největší a nejslavnější filmový festival světa. Čilý ruch doplňují dělníci v oranžových vestách, rovnají stovky metrů přenosných bariér. Hluk strojů utichá s blížící se nocí, až se jeho hladina srovná s uklidňujícím hukotem mořských vln. Aby to dnes mohlo vypuknout. Až davy návštěvníků zaplní přilehlé ulice, až hosté budou během úryvků filmové hudby a výkřiků fotografů stoupat po tom magnetizujícím červeném koberci.
Objeví se francouzský režisér Quentin Dupieux alias Mr. Oizo, jehož černá komedie The Second Act (Druhé jednání) festival zahajuje; v Česku zatím můžete v kinech zhlédnout Dupieuxův předchozí absurdní kus Daaaaaalí! Hlavním hostem úvodního ceremoniálu pak bude americká herečka Meryl Streep, která dostane čestnou Zlatou palmu. Trojnásobná držitelka Oscara (Kramerová versus Kramer, Sophiina volba, Železná lady) zatím Cannes navštívila jen jednou, a sice v roce 1988 se soutěžním dramatem Freda Schepisiho Výkřik ve tmě. Streep tehdy vyhrála hereckou Palmu.
Kdo vyhraje letos? Porota v čele s režisérkou Gretou Gerwig, jež režírovala loňský hit Barbie, bude mít na výběr z 22 snímků. Mezi domácími, francouzskými nadějemi zmíním muzikálovou krimi komedii Emilia Pérez od Jacquese Audiarda (Prorok) se Selenou Gomez v hlavní roli. Italský režisér Paolo Sorrentino přiveze svobodomyslnou feministkou fresku Parthenope, která se odehrává v Neapoli a okolí od roku 1950 dodnes. Snímek vzniká v produkci módního domu Yves Saint Laurent, jenž stojí též za novinkou kanadského technoprovokatéra a milovníka modrých světel Davida Cronenberga The Shrouds (Rubáše). Vincent Cassel v ní hraje strůjce revoluční technologie, jež umožňuje živým sledovat své blízké zemřelé. Jedné noci však zločinci zničí hrob jeho ženy...
Provokaci sexuální pak slibuje erotické drama Motel Destino od Karima Aïnouze (Královnin gambit) z prostředí nevěstince v brazilských tropech. Sexu se věnuje též Sean Baker. Zatímco ve své minulé komedii Red Rocket sledoval vysloužilého pornoherce, Anora vypráví o stejnojmenné prostitutce z Brooklynu, která se provdá za syna ruského oligarchy. V New Yorku se odehrává i životopisné drama The Apprentice (Učedník) o mladém Donaldu Trumpovi v režii Aliho Abbasiho (Svatý pavouk). New York budoucí pak zastupuje divácky nejočekávanější snímek canneské soutěže: sci-fi Megalopolis. Režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) tu srovnává americkou civilizaci s římskou. Jde o Coppolův srdeční projekt, vymyslel ho už před pětačtyřiceti lety, ale nikdy na něj nesehnal dost peněz. Až v roce 2019 se rozhodl utratit za něj 120 milionů dolarů z vlastní kapsy – a prodal kvůli tomu i své milované vinice.
Dalším starým mistrem v letošní soutěži je Paul Schrader (scenárista Scorseseho Taxikáře), který režíruje Jacoba Elordiho, Richarda Gerea a Umu Thurman v dramatu Oh, Canada. Sociální realismus pak v canneské soutěži zastupuje Andrea Arnold (American Honey) s dramatem Bird o dívce, jež žije s otcem ve squatu kdesi ve východoanglickém Kentu. A protože táta nemá čas, hledá si děvče zábavu jinde. Emocionální excentriku pak očekávám od novinky Yorgose Lanthimose, který loni v Benátkách triumfoval s Chudáčky a teď si brousí zuby na Zlatou palmu s Milými laskavostmi – trojicí kromobyčejných příběhů s Emmou Stone a Willemem Dafoem v hlavních rolích.
Hlavní soutěž je letos plná známých jmen, ta nová se představí spíše ve vedlejších a paralelních sekcích. Absolutní novinkou pak je soutěž filmů pro virtuální realitu, která probíhá v moderních sálech na okraji města.
Vítěze se dozvíme příští sobotu 25. května.